Nico Rosberg voorspelde het gisteren al toen hij zichzelf goede kansen toedichtte om vandaag te winnen. Dat deed hij met verve. Hij wordt op het podium vergezeld door Lewis Hamilton en Valtteri Bottas.

De start verloopt naar Oostenrijkse standaard opvallend gemoedelijk. Felipe Massa is erg goed weg, maar verliest kortstondig de rugdekking die hij in de persoon van Valtteri Bottas had. Nico Rosberg komt voorbij aan de Fin, maar die countert op weg naar bocht twee. Rosberg wordt daardoor weer terugverwezen naar de derde plaats en zal zijn ogen niet geloven als hij na slechts één ronde teamgenoot Lewis Hamilton in de spiegels al aan ziet komen.

Drama dan voor Sebastian Vettel. De Duitser is de gang in zijn Red Bull volledig kwijt, vraagt het team om raad, maar een minuutje later lijkt er niks meer aan de hand. Met een rondje achterstand en hervonden snelheid sluit hij aan bij het veld. De pechduivel van Vettel toont daarmee nog enige mate van mededogen.

De televisiebeelden tonen een vertrouwd beeld. De Mercedes-coureurs zitten dichtbij elkaar, met een enorm gat daarachter naar de concurrentie. Het enige verschil is dat dit keer het volledige team van Williams voor het tweetal uit rijdt. Op gelijke banden lijken Massa en Bottas niet onder te doen voor Rosberg en Hamilton. De rangorde van het leidende viertal verandert echter tijdens de eerste series pitstops. Het Mercedes-duo duikt als eerste naar binnen, wat hen even later vóór Felipa Massa brengt. Valtteri Bottas houdt de schade een ronde later beter beperkt en hoeft alleen Nico Rosberg voor zich te dulden.

Sergio Pérez in de Force India erft op dat moment de leiding. De Mexicaan is op de hardere banden gestart en houdt opvallend goed stand ten opzichte van het kwartet achter hem op gelijkwaardig, maar nieuwer rubber. Zo lijken dezelfde hoofdrolspelers van twee weken geleden in Canada opnieuw de prijzen te gaan verdelen. Alleen Daniel Ricciardo is in dat opzicht in geen velden of wegen te bekennen. De Australiër rijdt rond op het randje van de punten.

Op het moment dat de Toro Rosso van Daniil Kvyat aan de achterkant uit elkaar valt en de eerste uitvaller daardoor genoteerd kan worden, hebben de banden van Pérez het beste wel gehad. Hij valt snel terug en weet dan dat het tijd is om nieuw rubber te gaan halen. Het voordeel van nieuwer rubber ondervindt ook Valtteri Bottas. De Fin neemt geen genoegen met de tweede plaats en opent de jacht op Rosberg. Hamilton loert op de derde plaats naar het leidende tweetal.

Het pitstop-scenario herhaalt zich met nog zo’n dertig ronden te gaan. Mercedes gaat eerst, Williams volgt momenten later, waarna de viermansstrijd enkel nog op de baan uitgevochten kan worden. Dat krijgt ook Nico Rosberg over de radio te horen. De Duitser leidt, Fernando Alonso die nog moet stoppen even buiten beschouwing gelaten, met Lewis Hamilton achter hem en daarachter de beide Williams’. Sergio Pérez rijdt daar met zijn afwijkende strategie nog tussen.

Mercedes neemt na de tweede serie stops echter afstand van Bottas en Massa. Sterker nog, laatstgenoemde moet in de slotfase Alonso nog van zich af zien te houden. De Braziliaan slaagt daar door zijn hogere snelheid op de rechte stukken eenvoudig in. Nico Rosberg bevindt zich in eenzelfde situatie met Lewis Hamilton. De Brit weet het gat met nog enkele ronden te gaan te verkleinen tot iets meer dan een seconde, maar dat is niet voldoende om zich het voordeel van zijn DRS-systeem toe te eigenen. Rosberg kan daardoor relatief eenvoudig zijn Mercedes in leidende positie langs het zwartwitgeblokt rijden.

Lewis Hamilton wordt gezien zijn negende startpositie knap tweede, Valtteri Bottas eist een fraaie podiumplaats voor zich, terwijl Felipe Massa daar net buiten valt. Alonso, Pérez, Magnussen, Ricciardo, Hülkenberg en Räikkönen maken de toptien compleet.