*

Raceleider Michael Masi: ‘We kijken nu echt anders naar incidenten’

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte

8 september 2019 19:37

Raceleider Michael Masi: ‘We kijken nu echt anders naar incidenten’
Motorsport Images

Op Monza wist Charles Leclerc de druk van Lewis Hamilton te weerstaan en daarmee de eerste overwinning van Ferrari op thuisgrond te bemachtigen sinds 2010. De manier van verdedigen van Leclerc bleef echter niet onbesproken en hoewel het onbestraft bleef, gaf het stof tot napraten.

Lees ook: Leclerc grijpt eerste thuisoverwinning voor Ferrari sinds 2010

Michael Masi. Foto: Motorsport images.

Het was één van de belangrijkste momenten van de race: Leclerc beweegt onder het aanremmen van bocht vier en dwingt Hamilton op het gras. De Brit is not amused en de wedstrijdleiding deelt een waarschuwing uit aan het adres van de Monegask. Raceleider Michael Masi legt aan Sky Sport uit welke regel de Ferrari-coureur overtrad. “Je moet een autobreedte ruimte geven aan je tegenstander. Hier is het erg duidelijk dat Leclerc Hamilton afkneep.”

Lees ook: Leclerc weerstaat druk van Mercedessen: ‘Ik ben nog nooit zo uitgeput geweest’

Voor de overtreding werd Leclerc niet bestraft, maar kreeg hij een zwart-witte vlag. Hiermee geeft de raceleiding aan dat het incident is opgemerkt en dat de volgende keer een straf volgt. “Je kan het vergelijken met een gele kaart in het voetbal”, stelt Masi.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Hamilton jaagt Leclerc op. Foto: Motorsport images.

‘Laat ze racen’
De vlag is lang niet gebruikt, maar werd in Monza afgestoft. “Onder het mom van ‘laat ze racen’, waar de teams en de FIA zich hard voor maken, gaan we de zwart-witte vlag weer gebruiken”, licht Masi toe. “We werken hier met zijn allen aan en we zien nu het bewijs dat het werkt.”

Lees ook: Mercedes-duo: ‘Alles geprobeerd, maar het was nét niet genoeg’

In de toekomst zal minder snel een straf uitgedeeld worden. “We gaan voor de kleine incidenten vaker de zwart-witte vlag gebruiken, wanneer nog geen spreekwoordelijke lijn wordt overschreden. Het is een waarschuwing voor de coureurs, waardoor ze weten dat ze onder een vergrootglas liggen. Ze weten dat als ze het opnieuw doen, er een straf dreigt”, is de volgende stap.

Bij een vergelijkbaar incident tussen Max Verstappen en Valtteri Bottas, vorig jaar, werd wel een straf uitgedeeld. Het verschil is dat er toen wél contact was. “Als Leclerc en Hamilton vandaag contact hadden gemaakt, waren ze ook bestraft”, vergelijkt Masi de twee incidenten. “Maar, met de huidige standaard, wordt geen straf uitgedeeld wanneer er geen contact is. Er is dus absoluut wat veranderd in de manier waarop we incidenten benaderen.”

Voorafgaand aan het incident ging Leclerc rechtdoor in bocht 1, waardoor Hamilton naar de Monegask toe kon rijden. Foto: Motorsport images.

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte (1995) groeide op tijdens het Schumachertijdperk, maar begon de sport pas intensief te volgen na het (eerste) pensioen van zijn jeugdheld. Kwam in 2018 bij FORMULE 1 terecht, waar hij vooral schrijft tijdens de Grand Prix weekenden. Hij is geïnteresseerd in de laatste nieuwtjes en geruchten, achtergrondverhalen, het politieke spel in het miljoenencircus en de roemruchte geschiedenis van de Formule 1. Daarnaast heeft hij belangstelling voor de Formule E, geschiedenis en luchtvaart.

Gerelateerd