De tijden worden steeds sneller en de coureurs rijden ook steeds meer ronden. Massa klokt de snelste tijd op de een na laatste dag in Jerez. Hoe verging het de coureurs?

Massa (eerste): “Mijn tijd is sneller dan ik had verwacht. Maar ik maak me nog geen illusies, sommige teams zijn erg snel. We hebben ons vandaag voor het eerst op de zachte banden gericht. Het waren drie belangrijke en nuttige dagen voor mij. Het gaat de goede kant op en we weten waar we aan moeten werken voor de eerste race in Australië.”

Rosberg (tweede): “We zijn vandaag qua afstand van Silverstone naar Spa gereden in slechts een testdag. Maar serieus, dit was een topdag. Geen problemen en snelle, constante ronden. We hebben laten zien dat we een betrouwbare auto hebben. We waren wat ongelukkig de eerste twee dagen met wat kleine problemen, maar we konden ze niet snel genoeg oplossen. Ikzelf voel me top na 145 ronden. Ik ben nog nooit zo fit geweest als nu.”

Vettel (derde): “Ik heb lekker de roest van mijn lijf kunnen rijden. Het was heerlijk om weer in de auto te zitten en ik denk dat we tevreden mogen zijn. Het is lastig om de snelheid in te schatten, maar qua betrouwbaarheid zitten we goed. Het is ook lastig om de andere auto’s in te schatten, maar ik verwacht een seizoen zoals vorig jaar. Er zal geen team ver boven de rest uitsteken omdat de regels nauwelijks zijn veranderd.”

Räikkönen (vierde): “Het was goed om weer achter het stuur te zitten. Ik was nog niet echt tevreden over de balans, maar over het algemeen voelt de auto goed aan. We hebben de aerodynamica getest vandaag. We hadden een stuk sneller gekund, maar we wilden onze doelen bereiken en niet voor een snelle tijd gaan. Helaas kreeg ik een probleem aan de koppeling waardoor ik ’s middags niet veel meer kon rijden. Maar daarom testen we nu, om de problemen te vinden en te verhelpen.”

Rossiter (zesde): “Hoewel het lang geleden is dat ik in een Formule 1-auto reed, was ik door mijn simulatiewerk toch vrij snel in het ritme. Het was ook de eerste keer dat ik KERS gebruikte vandaag. Ik heb een goed beeld gekregen over hoe de auto zich verhoudt ten opzichte van de simulator. Dat is belangrijk, omdat we zodoende dus ook weten wat we aan de simulator hebben.”

Gutiérrez (achtste): “Ik heb wat last van mijn nek, maar dat is normaal na zo veel ronden. Voor de rest voel ik me comfortabel en het team is erg tevreden met de prestaties. We hebben veel aan downforce gewonnen en dat is positief. We werken nu voornamelijk om de auto zo betrouwbaar mogelijk te maken en dat gaat ons tot nu toe goed af. Als rookie is het belangrijk om veel ronden te rijden.”

Chilton (negende): “Ik ben erg tevreden over de auto en blij dat ik het potentieel van de auto wat meer heb leren ontdekken. Het is natuurlijk nog erg vroeg, maar er zijn veel positieve signalen voor ons en dat maakt me enthousiast. Na de geplande opdrachten mocht ik op het einde van de test nog met een nieuwe setje banden rijden. De resultaten daarvan hebben het team vertrouwen gegeven in de auto.”

Bottas (tiende): “We hebben nieuwe onderdelen geprobeerd en die bevielen goed. Het is voor iedereen hetzelfde: de auto’s zijn een doorontwikkeling van vorig jaar, maar het is nog te vroeg om te zeggen hoe goed de auto is. Het is geen probleem dat wij de nieuwe auto pas in Barcelona presenteren. We hebben geen achterstand.

Pic (elfde): We hadden een technisch probleem laat in de morgen waardoor ik stil kwam te staan, maar gelukkig konden we toch nog 57 ronden rijden. Het was belangrijk om me aan de auto aan te passen, voornamelijk KERS, omdat ik daar bij Marussia niet mee reed. Het is zaak om het team zo goed mogelijk te leren kennen nu. Voor morgen hebben we aerodynamische tests op het programma staan en vooral veel ronden rijden.”