Red Bull gaat vrijdagochtend tijdens de eerste vrije training in Sotsji het zogenaamde ‘aeroscreen’ testen dat een alternatief voor de halo moet vormen.

Dat heeft Red Bull zelf bevestigd in de aanloop naar de Grand Prix van Rusland op het semi-stratencircuit in het voormalige olympische dorp. Het door het team tot ‘aeroscreen’ omgedoopte concept moet coureurs – net als de halo – betere bescherming bieden tegen mogelijk hoofdletsel.

rbrconcept2

Het op een straaljagercockpit gebaseerde ‘aeroscreen’ van de zijkant gezien.

De halo, een veiligheidsring om de cockpit, is eerder al door Ferrari in de praktijk op een bolide getest. Dit concept genoot lange tijd ook de voorkeur van de FIA, maar veiligheidsgedeputeerde Charlie Whiting liet zich recentelijk ontvallen het ‘veiligheidsscherm’ van Red Bull inmiddels als voorwaardig alternatief te zien.

Red Bull en de FIA hebben het veiligheidsconcept al aan de nodige test onderworpen, terwijl Red Bull zelf het ook al in de simulator heeft laten uitproberen door coureurs Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat. Vrijdagochtend in Sotsji wordt het echter voor het eerst echt rijdend op een Red Bull RB12-auto op het circuit getest.

Het ‘aeroscreen’ is onder meer door FIA-topman Charlie Whiting omschreven als zijnde een mooiere oplossing dan de halo. Ook Red Bull-teambaas Christian Horner vindt dat het er beter uitziet en denkt bovendien dat het scherm het zicht minder beperkt dan de halo.