Red Bull presenteerde eerder al haar 2016-kleurstelling, maar heeft nu ook de daadwerkelijke RB12-bolide voor komend seizoen gepresenteerd.

Technisch directeur Adrian Newey, niet dagelijk meer bij het team betrokken, maar nog altijd degene die de lijnen uitzet, vertelt dat het ‘door het stabiel blijven van het reglement’ niet mogelijk was echt met iets radicaal nieuws of anders te komen. “Dus we hebben vooral geprobeerd er een beter geïntegreerd geheel van te maken.”

Dat blijkt ook wel als je de RB12 met zijn voorganger vergelijkt, want de RB12 is duidelijk een afstammeling van de RB11 van 2015. De 2016-auto heeft nog altijd een vrij brede en stevig aflopende voorzijde, die eindigt in een ‘duimpje’. De luchthapper en sidepods zijn verder op dezelfde manier vormgegeven, met bij de sidepods onder de luchtinlaten sterk naar binnen gecurved bodywork.

Goede basis
“Ik hoop dat we met de RB12 de lijn van de RB11 kunnen doortrekken”, vertelt aerodynamica-chef Dan Fallows. “Met de RB11 hebben we niet de resultaten behaald waar we op hadden gehoopt, maar we weten dat de auto in de basis goed was. We hebben er met de RB12 dan ook vooral naar gestreefd om een goede fundering te leggen voor latere updates aan de motor en het chassis.”

Teambaas Christian Horner vertelt dat het nog aanpoten was om de RB12 op tijd af te krijgen, aangezien Red Bull pas laat duidelijkheid had op motorisch vlak. Horner rekent erop dat Red Bull na een lastig 2015 weer een stap vooruit kan zetten met de 2016-auto. “Daarbij is het belangrijk dat we de auto goed doorontwikkelen, maar hopelijk leveren verbeteringen aan de motor ook de nodige performance op”, besluit hij met een hoopvolle boodschap richting Renault, de motorleverancier wiens V6-krachtbronnen bij Red Bull tot TAG Heuer worden omgedoopt.

Een concrete doelstelling wordt door niemand bij Red Bull uitgesproken, al hopen de betrokkenen dat het team weer races kan winnen. “Na vorig jaar lijkt dat misschien overambitieus, maar als de motor verbeterd wordt, denk ik dat we al een stuk dichterbij de top komen”, verklaart chief engineering officer Rob Marshall, terwijl hoofd engineer Paul Monaghan hoopt dat Red Bull zich ‘in een positie weet te brengen om daarna elke race om het podium mee te doen en te profiteren als het fout gaat bij anderen’.