Het team van Red Bull werkt actief mee aan de ontwikkeling van de verbeterde Renault-motor die in 2015 achterin de bolides van de energiedrankfabrikant ligt. Dat bericht Auto, Motor und Sport.

Red Bull is niet gelukkig met Renault en de te onbetrouwbare en trage motor die het voor het huidige seizoen heeft geproduceerd, met als gevolg dat het naar verluidt de portemonnee heeft getrokken om een reorganisatie bij de Franse fabrikant mogelijk te maken.

Behalve dat Red Bull de herstructureringsoperatie in Viry-Châtillon mogelijk mede financieert, werkt er ook personeel van het kampioenschapsteam mee aan de krachtbron die in 2015 het tij moet keren voor Red Bull en Renault, meldt Auto, Motor und Sport.

Volgens de Duitse publicatie wordt het werk aan de ‘nieuwe’ motor, die conform het FIA-reglement op bepaalde vlakken aanzienlijk onder handen mag genomen tijdens de winterstop, verdeeld tussen personeel van Renault en Red Bull.

De mensen van Renault zouden zich daarbij richten op de ‘gewone’ verbrandingsmotor, terwijl de Red Bull-technici verantwoordelijk zouden zijn voor de de elektrische componenten en systemen van de power unit.

De ontwikkeling van de V6-motoren die begin dit jaar geïntroduceerd zijn, wordt gereguleerd door de FIA. De autosportbond heeft de motoren in 66 motoronderdelen ‘verdeeld’ en voor 2015 mogen er 32 vervangen of verbeterd worden.

2016
Voor 2015 mag dus iets minder dan de helft van de krachtbron veranderd worden. Mocht dat in het geval van de Renault-V6 alsnog geen competitieve motor opleveren, dan heeft Red Bull ook al een plan getrokken voor 2016: een eigen motor construeren.

Dat stelt Auto, Motor und Sport althans in haar berichtgeving, waarbij het claimt dat Infiniti – het luxemerk van het aan Renault gekoppelde Nissan – de ontwikkeling daarvan dan zou financieren.