Renault haalt volgens topman Rémi Taffin haar eigen doelstellingen qua betrouwbaarheid met alle nieuwe onderdelen die het produceert. Toch zijn problemen niet uitgesloten: “Omdat we ook nog met oudere componenten werken.”

Taffin, de zogenaamde engine technical director van Renault, vertelt aan Motorsport.com dat alles op de testbank in het Franse Viry-Châtillon er goed uitziet bij de teameigenaar en motorleverancier. “Tussen de races in Canada en Azerbeidjzan door hebben we qua betrouwbaarheid het niveau behaald waar we op willen zitten”, zegt hij over de nieuwe onderdelen die van de band rollen.

Vooral Max Verstappen heeft dit jaar veel last gehad van motorproblemen.

“Alles wat we nu brengen, voldoet dus aan onze doelstellingen qua betrouwbaarheid”, verklaart Taffin, die motorproblemen desondanks niet kan uitsluiten: “Want we hebben ook nog oudere componenten, die we eerder dit jaar geïntroduceerd hebben, in de selectie van motoronderdelen zitten.”

Taffin verwijst daarmee naar hoe een motor eigenlijk in zes verschillende componenten is opgedeeld en elke coureur maar vier exemplaren van elk component mag gebruiken alvorens er gridstraffen voor motorwissels worden uitgedeeld. Coureurs werken daarom met een pool van onderdelen.

“Dat is waarom er soms nog defecte onderdelen zijn, of andere problemen, maar dit is nu eenmaal hoe het werkt. We moeten het ermee doen en zorgen dat we zo vooruit kunnen.” Renault streeft er daarbij naar pas vlak voor de zomerstop haar derde motorexemplaren te introduceren.

Performance
Taffin onderstreept verder dat de betrouwbaarheid op de eerste plek staat bij Renault, maar het verbeteren daarvan ook een positief effect heeft op de performance.

Renault Rémi Taffin.

“We hebben langer aan de betrouwbaarheid moeten sleutelen dan gewenst, maar konden door de betere betrouwbaarheid wel méér uit de motor halen in Bakoe”, stipt hij aan. Renault bracht daar een stap die twee tienden per ronde opleverde, doordat de verbeterde betrouwbaarheid Renault en klanten Red Bull en Toro Rosso in staat stelt meer met de engine settings te doen.

“Als je met een betrouwbaarheidsprobleem kampt, maar dit vervolgens oplost, kun je daarna meer vragen van het onderdeel in kwestie. Dat is waarom je een stap zoals in Azerbeidzjan ziet”, legt Taffin uit. Renault moest haar motoren eerst terugschroeven, volgens Taffin, maar kan deze nu de betrouwbaarheid beter is meer op vol vermogen laten lopen.

Taffin sluit niet uit dat Renault nog met enkele (kleine) hardware-updates komt, maar de progressie zal dus vooral komen via het verbeteren van de betrouwbaarheid. “Je hoeft vandaag de dag niet langer grote veranderingen aan de hardware te maken om stappen te zetten.”