Motorleverancier Renault heeft toegegeven dat haar V6-krachtbron in principe niet goed genoeg is om races mee te winnen, maar heeft ook uitgehaald naar haar kritische fabrieksteam Red Bull.

Dat er ook dit jaar weer veel problemen zijn met de Renault-motor, is geen geheim, net zoals Red Bull er geen geheim van heeft gemaakt dat het niet gelukkig is met het gebrek aan vooruitgang van de Franse fabrikant en de manier waarop de samenwerking verloopt.

In gesprek met Autosport heeft Cyril Abiteboul, de managing director van Renaults Formule 1-tak, erkend dat haar V6-turbokrachtbron ‘puur op eigen kracht niet goed genoeg is om races mee te winnen’. “Dat is voor dit jaar simpelweg geen haalbaar goal”, geeft hij toe.

“Wij kunnen onze motor ook heus nog wel verbeteren, maar dat is niet iets wat je over één winter even doet”, benadrukt Abiteboul, die aangeeft dat Renault en Red Bull afgelopen winter te agressief zijn geweest met hun ontwikkelingsprogramma.

“Op aandringen van Red Bull, dat altijd zeer radicaal is met het ontwikkelen van haar chassis, hebben wij net zo’n radicale ontwikkelingsstrategie aangehouden met onze motor. We hebben daardoor echter ook een aantal belangrijke stappen overgeslagen en te veel haast gemaakt.”

“Veel dingen die je normaal gesproken op de testbank doet, moeten we daardoor nu in de praktijk op het circuit testen. Dat is echter niet hoe je gedegen vooruitgang boekt, wat volgens mij ook een wijze les is die iedereen die op deze strategie aanstuurde nu ook wel heeft geleerd.”

Abiteboul schuift in gesprek met Autosport dus al een deel van de verantwoordelijkheid af op Red Bull, maar gaat tegenover het Franse AutoHebdo nog een stapje verder in zijn kritiek op het team dat fabriekssteun van Renault ontvangt: “Het ligt echt niet alleen aan de motor.”

“Uit onze data blijkt dat onze achterstand op Mercedes in gelijke mate veroorzaakt wordt door het gebrek aan vermogen, de problemen met de overbrenging daarvan, en het Red Bull-chassis”, stelt Abiteboul.

De Fransman reageert verder nog fel op de recente uitlatingen van Red Bulls technisch directeur Adrian Newey, die onlangs verzuchtte dat Renault niet open staat voor de door Red Bull aangeboden hulp, hetgeen de Engelsman vervelend en onbegrijpelijk vindt.

“Het is lastig samenwerken met een partner die liegt”, zo spreekt de Renault-topman klare taal. “Adrian is een geweldige ontwerper en aardige vent, maar hij klaagt zijn hele leven al over motorleveranciers en is inmiddels te oud om nog te veranderen.”