Motorleverancier Renault werkt onverminderd door aan het verbeteren van haar V6-krachtbron en hoopt de motor vanaf de Grand Prix van Canada op volle toeren te kunnen laten draaien.

De Renault-teams Red Bull, Lotus, Toro Rosso en Caterham werden eerder in het jaar geplaagd door problemen met de Franse krachtbron. Een groot deel daarvan – vooral wat de betrouwbaarheid betreft – zijn inmiddels opgelost, maar de Renault V6 loopt nog altijd niet op honderd procent, heeft head of track operations Rémi Taffin toegegeven tegenover ESPNF1.

“We hopen echter dat we tegen de tijd van de Grand Prix van Canada wel honderd procent van het motorvermogen kunnen gebruiken”, vertelt Taffin, die verder met vertrouwen uitziet naar de twee races die daarvoor nog volgen, de Grote Prijzen van Spanje en Monaco: “Puur vermogen is daar niet doorslaggevend, ook al is het natuurlijk wel altijd belangrijk dat je motor goed werkt”, erkent hij.

“Ik zou dan ook niet willen zeggen dat we optimistisch gestemd zijn, want we blijven vooralsnog realistisch, maar het ziet er veelbelovend uit”, meent Taffin, die benadrukt dat de nadruk voor Renault blijft liggen bij de betrouwbaarheid van de krachtbron. “Daar werken we ook aan, want aan vermogen alleen heb je niks als je het eind van een race niet weet te halen”, weet de Fransman.

Of de Renault V6 als deze op volle toeren draait kan wedijveren met de Mercedes V6 – wat momenteel de sterkste motor is – durft Taffin alsnog niet te zeggen: “Dat is lastig te voorspellen, want zelfs als je tijdens een hele ronde het volle vermogen kan gebruiken, is het nog de vraag welke motor het meeste piekvermogen heeft.”

“Op het moment is het duidelijk dat de Mercedes-motor op de rechte stukken meer topsnelheid heeft en ook over een hele ronde sneller is, dus ik neem aan dat hun motor beter is dan die van ons. Dat gezegd hebbende, kun je meer doen dan alleen je motor en elektrische systemen verbeteren. Ook qua olie en benzine valt winst te boeken en daar werken we dan ook aan met Total.”