Renault, dat naast het eigen fabrieksteam ook Red Bull en Toro Rosso van motoren voorziet, neemt updates voor haar V6-turbokrachtbronnen mee naar Spa en Monza.

Het gaat om hardware- en software-updates, vertelt Renaults Rémi Taffin aan Autosport. “Er zit ook nog meer in de pijplijn voor na Monza”, zegt hij.

Het raceweekend in Monza, dat direct volgt op het aanstaande raceweekend op Spa, is echter een ‘belangrijke graadmeter’ voor hoe de verschillende motorfabrikanten ervoor staan.

De Mercedes- en Ferrari-V6 zijn de afgelopen jaren de sterkste motoren geweest, met Renault de derde macht, voor het kwakkelende Honda. “Monza zal een duidelijk beeld geven van de verhoudingen.”

Renault heeft eerder verklaard de rest van dit seizoen geen grote updates meer te brengen en volgens Taffin blijft het verbeteren van de betrouwbaarheid de focus voor de Franse fabrikant.

Renault streeft ernaar naar de vierde plek op te klimmen met het eigen fabrieksteam.

Dat komt omdat Renault met het eigen fabrieksteam best of the rest wil worden, achter de grote drie – Mercedes, Ferrari en Red Bull.

“Ons kwalificatietempo was goed in Engeland en Hongarije, wat onderstreept dat wij het vierde team kunnen zijn. Het gaat er nu om daarop voort te borduren en de race pace te verbeteren.”

“Dat doe je door je op elk vlak te verbeteren. De betrouwbaarheid is daar belangrijk voor, dus daar kijken we zeer nauwlettend naar”, vertelt Taffin.

“We bevinden ons als team op de weg omhoog en we zullen dus zowel qua aerodynamica als motor performance blijven brengen. Hopelijk zal dat de komende races ook te zien zijn.”