Red Bulls beslissing om haar Renault-motoren per 2019 voor Honda’s in te ruilen heeft de Franse fabrikant niet verrast. “Het hing al in de lucht.”

De scheiding komt sowieso niet als een verrassing aangezien het al enige jaren niet goed zat tussen Red Bull en Renault. Toch hield het verstandshuwelijk nog lang stand, zeker nadat Red Bull de scheidingspapieren in 2015 al eens op de post had gedaan, maar het verzoek terugtrok toen het in Mercedes of Ferrari geen nieuwe partner wist te vinden. Met juniorteam dat dit jaar vervolgens in Honda een nieuwe liefde vond, was al duidelijk dat een samenwerking met de Japanse fabrikant ook voor Red Bull lonkte.

Abiteboul en Marko.

Renault probeerde Red Bull nog wel te verleiden toch samen verder te gaan, maar de keuze is dus op Honda gevallen. Dat dit deze week al bekend is gemaakt, vroeger dan Red Bull eigenlijk had gehoopt, komt volgens Red Bull-topman Helmut Marko omdat Renault een ultimatum had gegeven. “We moesten dus wel”, vertelt hij Bild. Het ‘nieuws’ valt dus moeilijk zo te noemen voor Renault, vertelt teambaas Cyril Abiteboul aan Autosport. “Het is voor ons niet als een verrassing gekomen, het hing al in de lucht.”

Abiteboul denkt dat ‘performance natuurlijk meespeelt’, maar het ook om ‘veel meer’ gaat dan alleen de motor die straks achterin ligt bij Red Bull. Hij doelt daarmee op fabriekssteun. “Dingen zoals financiële support of de mate van toegang tot de motorafdeling. Dat konden wij niet bieden omdat onze focus ligt op ons eigen fabrieksteam. Met Renault was zo’n relatie als Red Bull nu met Honda krijgt niet mogelijk. Ze hebben daarin een perfecte match gevonden.”

Red Bull maakt na twaalf jaar de overstap van Renault naar Honda.

Voor Renault is het ondertussen goed dat het zich nu op het eigen team en klant McLaren kan richten, omdat Red Bull ‘veeleisend was door hun ambities en verwachtingen’. “Het was in die zin altijd een beetje een afleiding voor onze andere werkzaamheden.” Toch hoopt Abiteboul er voor te zorgen dat Red Bull ‘spijt’ krijgt van haar beslissing. In sportieve zin dan: “Ik bedoel daarmee dat we ze met ons eigen team willen verslaan.”

Abiteboul hoopt ook dat Red Bull zich nog wel eens achter de oren krabt als het ziet hoe goed de updates zijn die Renault in de pijplijn heeft. “We komen later dit jaar al met een ‘C-specificatie’ van de motor, waar we ons allemaal erg op verheugen.” Conform contract krijgt Red Bull de rest van het seizoen nog gewoon een gelijke behandeling. “Dus er is geen reden te denken dat Red Bull deze motor niet zal krijgen, al moeten we nog uitmaken hoe we deze gaan introduceren.”