Het Franse Renault heeft de eerste foto’s van de nieuwe V6-motor gepubliceerd. Volgens Rob White, adjunct technisch directeur Renault Sport F1, hoeven fans niet bang te zijn dat motoren in 2014 minder geluid produceren.

Adjunct technisch directeur Rob White: “Uiteraard zal de focus dit jaar steeds meer op de V6 komen te liggen. Uiteraard moeten we wel een goed moment kiezen om de foc us definitief te verleggen van de V8 naar de V6. De motorwijziging is de grootste verandering van de laatste tien jaar in de Formule 1. Misschien wel de grootste ooit.”

In 2013 heeft de Franse motorenleverancier Red Bull, Lotus, Williams en Caterham onder haar hoede. De 2014-motor zal volgens White qua geluid niet onderdoen voor de V8-motoren. White: “Het geluid is nog steeds enorm hard. Bij de tests kunnen we zien dat het geluid er niet onder geleden heeft. Het spektakel zal zeker niet minder zijn.”

Renault Sport F1-president Jalinier hoopt op meer betrouwbaarheid van de V8-motor in 2013. “Hoewel 2012 een erg succesvol jaar was voor ons, hadden we soms nog wel wat betrouwbaarheidsproblemen. Toen eind 2011 de motorwijziging bekend werd, zijn we meteen aan het werk gegaan met de V6-motor. Voor Renault is dit de grootste uitdaging ooit in haar bestaan.”

Rémi Taffin, hoofd Track Operations, denkt dat na twee jaar samenwerking met Caterham dit seizoen de vruchten geplukt kunnen worden. “Caterham kan komend seizoen punten scoren. Ze hebben nu de faciliteiten, de ervaring en het budget. De tekenen zijn er dat ze het voor elkaar kunnen krijgen dit seizoen. Het zou geweldig zijn om dat dit jaar te bereiken met elkaar.”