Motorfabrikant Renault staat er niet onwelwillend tegenover om in de toekomst nóg meer klanten aan te nemen. De Fransen leveren volgend jaar al aan vier teams, maar staan open voor nieuwe orders.

Renault voorziet momenteel drie teams van motoren: Red Bull, Lotus en de nog altijd naar Renault luisterende renstal die tegenwoordig in handen is van Genii Capital.

Volgend jaar komt daar met Williams nog een vierde team bij, waardoor Renault als motorfabrikant dan al meer klanten heeft dan de andere fabrikanten, maar Carlos Tavares – de nummer twee van het Franse concern – sluit desondanks niet uit dat Renault nog meer teams van krachtbronnen gaat voorzien als daar vraag naar is.

“We staan er niet onwelwillend tegenover om nog meer teams van motoren te voorzien”, vertelt hij aan ESPNF1. “Als wij meer klanten hebben, nemen onze kosten relatief gezien namelijk af. Onze motorafdeling is bovendien in staat om aan meer dan vier teams te leveren, dus ik zie geen reden om er van af te zien als de kans zich voordoet.”

Ook om marketingtechnische redenen ziet Tavares nadere overeenkomsten met nieuwe teams wel zitten. “Het is belangrijk voor Renault om een groot marktaandeel te hebben en goed zichtbaar te zijn in de Formule 1”, verklaart hij.

Tavares benadrukt tegenover de Franse media verder dat Renault totaal geen interesse heeft om weer een eigen renstal te starten of het team dat tegenwoordig van Genii Capital is terug te kopen: “We zijn blij met de koers die we zijn ingeslagen, want een eigen renstal is alleen maar winstgevend als je wint.”

“Wij denken daarom ook dat het – zeker op de lange termijn – voor een autofabrikant veel logischer is om alleen maar motoren te leveren in plaats van een eigen team te bezitten.”