Renaults toekomst als motorleverancier is onzeker doordat de FIA het nieuwe motorreglement dreigt uit te stellen, terwijl het voor de Franse fabrikant juist vitaal is dat dit wordt doorgevoerd.

Renault – dat motoren levert aan de renstal met dezelfde naam en daarnaast ook nog aan de teams van Red Bull en Lotus – is de enige motorleverancier die vierkant achter de plannen van de FIA staat om vanaf 2013 met 1.6 liter viercilinder-motoren te gaan rijden.

De andere motorfabrikanten – Mercedes, Cosworth en Ferrari – voelen om uiteenlopende redenen niets tot weinig voor deze reglementswijzigingen, en dus is er nu een situatie ontstaan waarin de FIA zich beraadslaagt over het uitstellen of wijzigen van de voorgestelde nieuwe motorformule.

Deze situatie zint Renault niet: “Wij hebben Jean Todt en Bernie Ecclestone verteld dat we willen dat het nieuwe motorreglement wordt doorgevoerd, want dat is er mede de reden voor dat wij hebben besloten door te gaan als leverancier”, verklaart Jean-Francois Caubet, managing director van Renault Sport, tegenover Autosport.

De toekomst van Renault als motorleverancier is nu dus onzeker, zo stelt Caubet. “We bevinden ons wat dat betreft in de gevarenzone. Onze toekomst is onzeker zo lang het niet duidelijk is of de nieuwe motoren er komen of niet.”

“Het is namelijk belangrijk voor het bestuur van Renault dat onze Formule 1-motoren ook relevant zijn voor de motoren die we voor onze gewone auto’s voor op de weg maken”, licht Caubet dit toe.

Ook de kosten spelen daarnaast mee. “En daarom kun je ook niet de hele tijd van koers veranderen”, vindt Caubet, die aangeeft dat ook het uitstellen van de komst van de nieuwe motoren lastig te verkopen is aan het Renault-bestuur in Frankrijk. “Als je dingen blijft uitstellen, verlies je je geloofwaardigheid.”

“Wij kunnen het niet maken om ons bestuur nu iets over de nieuwe motorformule te vertellen en dan vervolgens in november nogmaals bij ze aankloppen en te moeten vertellen dat alles weer anders ligt.”