Het doet waarschijnlijk toch elke keer weer pijn bij Renault: op een ronde gezet worden door Mercedes, Ferrari en zelfs Red Bull – dat de afgelopen jaren nota bene met dezelfde motor reed. Een van de doelen voor 2019, daarom: “Niet meer op een ronde gezet worden.”

Dat verklaart Renault-teambaas Cyril Abiteboul in interview met Auto, Motor und Sport, waarin hij voorrekent dat Renault qua rondetijd ‘1.5 procent achterligt’ op de drie topteams. “In 2019 willen we dat verschil met vijftig procent terugbrengen”, verkondigt hij, waarmee het dus ook niet meer op een ronde gezet moet worden.

Dat Renault sinds het in 2016 als fabrieksteam terugkeerde in de Formule 1 geen podiumplekken heeft gepakt, terwijl Red Bull in 2018 daarentegen vier races won met dezelfde motor achterin, onderstreept volgens Abiteboul dat het chassis niet goed genoeg is. “Absoluut. Dat is de grootste reden voor onze achterstand.”

Renault heeft al stappen gezet om de chassis-afdeling op de fabriek in Enstone te verbeteren, al zal het resultaat daarvan volgens Abiteboul wellicht niet direct zichtbaar zijn. Met name Red Bull heeft echter ook veel te klagen over de motor, wat een van de redenen is dat het in 2019 overstapt naar Honda.

Lees ook: Marko: ‘Als het met Honda niet lukt, stopt Red Bull met Formule 1’

In cijfers uitgedrukt is Renaults achterstand op motorisch vlak volgens Abiteboul in de race ’20 tot 27 pk’, maar in de kwalificatie – waarvoor Mercedes en Ferrari speciale engine modes hebben – 54 pk. “Dat is significant”, erkent hij.

“Met een Mercedes- of Ferrari-klantenmotor hadden we ons in Abu Dhabi als zevende geklasseerd”, haalt Abiteboul aan, met Renault dat het er in het echt met de tiende startplek moest doen. In Abitebouls ogen laat dat wel zien dat Renaults chassis minder goed is dan dat van de top drie, maar tegelijkertijd alsnog beter dan dat van haar rivalen.

Lees ook: Sainz: ‘Terugval van Renault te wijten aan motor’

Vooralsnog staat het ontwikkelen van de motor, ondanks de eigen klachten over het chassis, op één bij Renault: “Want ik wil na een kwalificatie niet meer hoeven zeggen dat we performance te kort kwamen. Er is echter geen reden waarom we het gat met Mercedes en Ferrari op motorisch vlak niet van de winter kunnen dichten”, denkt hij.

“Met het chassis gaat het langer duren”, geeft Abiteboul toe, waarbij hij zich verder nog niet aan voorspellingen voor 2019 wil wagen. “We willen het verschil met de top verkleinen, maar moeten nog maar afwachten hoe Red Bull het bijvoorbeeld met Honda gaat doen.”

“Red Bull houdt maar niet op over hoeveel beter de Honda-motor is dan die van ons, maar ja, ik zou daar toch de kanttekening bij willen plaatsen dat Toro Rosso nog altijd achter ons staat”, aldus Abiteboul, doelend op de negende plek van dat team in het WK en Renaults positie als vierde en best of the rest achter de drie topteams.

Lees ook: Verstappen ‘krijgt energie’ van Honda’s ambities