Renault heeft voorgesteld de motorontwikkeling in 2019 en 2020 te bevriezen, zodat motorfabrikanten zich niet gelijktijdig op twee motorprojecten hoeven te richten met de komst van een nieuwe motorformule in 2021.

“Wij zitten niet te wachten op de last van het gelijktijdig werken aan de ontwikkeling van twee motoren”, vertelt Renaults managing director Cyril Abiteboul aan Motorsport. Volgens Abiteboul trekt dat niet alleen een zware wissel op de huidige fabrikanten, maar zou het ook een oneerlijk voordeel opleveren voor eventuele nieuwe motorleveranciers vanaf 2021, die zich vol op de nieuwe motor kunnen richten.

Renault-topman Abiteboul.

Abiteboul erkent dat hij geen vooropgezet idee heeft voor hoe een dergelijk plan in technische zin gerealiseerd moet worden. Als het aan de Fransman ligt, wordt het bevriezen van de motorontwikkeling in 2019 en 2020 echter onderdeel van het plan voor de toekomst dat Formule 1-eigenaar Liberty Media op korte termijn bij de teams neerlegt.

Tegenover Motorsport verklaart Red Bull-topman Helmut Marko op zijn beurt dat er als het van een dergelijke engine freeze komt, ook sprake moet zijn van nivellering. “Er zou dan ook een regel moeten zijn dat de motoren van alle vier de fabrikanten binnen drie procent van elkaar moeten zitten qua performance.”

De Renault V6-turbokrachtbron.