Volgens Ross Brawn moet er in de toekomst nauwkeuriger worden gekeken naar welke straffen coureurs opgelegd krijgen. Brawn deelt zijn mening naar aanleiding van de veelbesproken en bestrafte inhaalactie van Max Verstappen op Kimi Räikkönen tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten.

Max Verstappen won met zijn fraaie inhaalactie, waarmee hij inderdaad niet helemaal binnen de lijntjes kleurde, de derde plaats, maar verloor die weer toen de stewards besloten dat zijn manoeuvre onreglementair was, tot woede van het overgrote merendeel in de Formule 1-paddock.

Ross Brawn, wiens formele titel Managing director of motorsports is, wil Verstappen’s actie in de laatste ronde en de straf die daarop volgde aangrijpen om opnieuw te kijken naar de manier waarop de straffen worden uitgedeeld: “Ik denk dat als deze storm is gaan liggen, we met alle teams en de FIA bij elkaar moeten komen om hierover te praten”, zo staat te lezen in diens nieuwsbrief.

Brawn hoopt met een dergelijk samenkomen en de daaruit volgende afspraken een stukje subjectiviteit weg te nemen als het gaat om het uitdelen van straffen. De vraag in Austin luidde immers niet óf Max Verstappen daadwerkelijk buiten de baan reed, maar wel waarom hij ervoor werd bestraft en anderen niet en ook waarom de betrokken partijen niet werden gehoord voordat er überhaupt een beslissing werd genomen met dergelijke verstrekkende gevolgen.

“In vrijwel elke sport waar een vorm van jurering aan te pas komt worden er maatregelen genomen om gepaste beslissingen worden genomen die in lijn liggen met eerdere beslissingen. Zo wordt er in de Duitse en Italiaanse voetbalcompetities zelfs al gebruik gemaakt van videosystemen. Nu beschikken we ook in de Formule 1 in over de juiste middelen om dergelijke incidenten vanuit alle standpunten te belichten, maar dan moeten we die natuurlijk wel op de juiste manier inzetten.”