Vanaf seizoen 2009 gelden er nieuwe regels als de safetycar de race neutraliseert. Dit heeft racedirecteur Charlie Whiting bevestigd. De pitstraat blijft in het vervolg te allen tijde open zodat coureurs straffeloos kunnen pitten.De laatste jaren zijn de regels in geval van een neutralisatie na zo’n beetje ieder seizoen aangepast, maar eigenlijk is iedereen het erover eens dat het er alleen maar slechter op werd. Daarom wordt dit nu aangepast.

Voorheen was het namelijk zo dat de pitstraat op slot ging totdat alle coureurs zich hadden aangesloten achter de safetycar. Wie juist op dat moest tanken en dit ook deed, werd bestraft met een stop-and-go penalty.

Vrijwel alle teams waren het erover eens dat dit niet de bedoeling kon en mocht zijn als een coureur vanwege een vrijwel lege tank niet anders kon. Vandaar dat er in 2008 al tijdens het seizoen verschillende alternatieve systemen werden getest, maar telkens zonder succes.

Inmiddels is er dan toch een oplossing gevonden, eentje die nog werkt ook: coureurs krijgen door middel van de standaard-ECU een melding op hun stuurwiel dat de safetycar de race heeft geneutraliseerd. Wie dan direct wil pitten, moet zich aan een minimumtijd houden om de pitstraat te bereiken.

Zo wordt voorkomen dat coureurs volgas doorrijden bij een gevaarlijke situatie – de achterliggende gedachte om de regels in 2007 te veranderen. ,,Eigenlijk hebben de veranderingen stuk voor stuk slecht uitgepakt”, verheldert Whiting op de officiële Formule 1-website, Formula1.com. ,,Daarom vallen we terug op de regels van 2006, met het verschil dat de coureurs nu niet meer op hoge snelheid naar de pitstraat kunnen rijden.”

Whiting legt uit hoe het nieuwe systeem werkt: ,,Zodra het bericht ‘safetycar op de baan’ de auto’s bereikt, berekent de ECU, die precies weet waar de auto zich bevindt, een minimale tijd om de pitstraat te bereiken. Iedere coureur zal zich aan deze tijd moeten houden.”

Het is niet bekend welke straf volgt bij overtreding van de nieuwe regels.

KVN