De motoren komen van Ferrari, in elk geval een van twee de coureurs zal uit de Ferrari-stal komen, maar Frederic Vasseur wil van zijn Sauber geen Ferrari B-team maken.

Reglementair is het toegestaan voor teams om een bepaalde onderdelen bij een andere constructeur te betrekken. Zo koopt Haas flink in bij Ferrari, al benadrukte teambaas Gunther Steiner dat het ook weer niet zo eenvoudig is als het lijkt.

Sauber heeft zijn banden met Ferrari flink aangehaald – vanaf volgend seizoen rijdt het met een actuele klantenmotor in plaats van een krachtbron van een jaar oud. Ook wil het Zwitserse team plaats bieden aan een, of wellicht zelfs twee van Ferrari’s juniorrijders. Regerend Formule 2-kampioen Charles Leclerc test al voor Sauber en ook Antonio Giovinazzi is in beeld om vanaf 2018 een van de Saubers te besturen.

Verder dan dat wil Vasseur echter niet gaan. De Franse teambaas houdt vast aan het principe dat Sauber zijn eigen auto bouwt- van A tot Z. “We zijn al een heel eind op weg met onze nieuwe auto en het wordt lastig om daar nog onderdelen van een andere constructeur in te verwerken”, zegt Vasseur in Mexico. “Bovendien hebben we veel kennis in eigen huis en die willen we niet kwijtraken. We weten hoe we een draagarm moeten ontwerpen, we weten hoe we een auto moeten ontwikkelen. Op korte termijn lijkt het zinnig om allerlei Ferrari-onderdelen te kopen en die te gebruiken, maar op lange termijn zou het de capaciteiten van ons eigen team ondergraven.”