Hoewel ze het bij beide renstallen graag anders zouden zien, lijkt het er toch op dat Marussia en Caterham in Spanje niets anders wacht dan de volgende ronde van hun achterhoededuel, waarbij de meegebrachte updates het verschil moeten maken.

Bij Marussia, dat momenteel vóór Caterham op de tiende en voorlaatste plek in het kampioenschap staat, zien ze de Grand Prix van Spanje als een sleutelrace: “Want het circuit in Barcelona is perfect om te zien hoe goed elke bolide is”, weet teambaas John Booth.

“Aangezien er na het raceweekend nog een tweedaagse test volgt, krijgt iedereen bovendien ruim de kans alle updates die ze voor het volgende deel van het seizoen geprepareerd hebben te evalueren en implementeren”, zo verduidelijkt Booth, wiens team eveneens met upgrades komt, het belang van de race: “We hopen dan ook dat onze updates goed werken”, benadrukt hij.

Dat dit belangrijk is, realiseert ook coureur Jules Bianchi zich: “Want als de auto het hier goed doet, is dat een goed teken”, stelt de Fransman, wiens teammakker Max Chilton denkt ‘in Spanje een duidelijk beeld te krijgen van waar we staan’.

Caterham
De coureurs van Caterham, Kamui Kobayashi en Marcus Ericsson, krijgen van hun team eveneens de beschikking over verbeterde bolides. “Onze nieuwe onderdelen zouden ons moeten helpen om met ten minste met twee van de teams die vlak boven ons staan te vechten”, zo spreekt Kobayashi – doelend op Marussia en het als negende geklasseerde Sauber – zijn hoop uit.

Kobayashi weet dat het afwachten wordt of dat ook daadwerkelijk lukt, maar put vertrouwen uit de vooruitgang die Caterham – samen met motorleverancier Renault – gedurende de eerste vier races van 2014 al heeft geboekt. “Het zou fijn zijn als we die lijn door kunnen trekken”, verklaart de Japanner, die meldt dat Caterham met updates voor de voor- en achtervleugel én de vloer van de auto komt.

Rookie Ericsson prijst zich ondertussen gelukkig dat de race op het Circuit de Catalunya in Barcelona wordt verreden: “Want dit is de eerste baan die we aandoen die ik al echt goed ken. Dat is natuurlijk maar een klein voordeel, maar het geeft toch wat zekerheid en is nuttig met oog op de eerste vrije training, aangezien ik daarin nu gelijk voluit kan gaan om onze nieuwe onderdelen te testen.”