Manor-coureur Will Stevens moet toegeven dat hij niet zeker weet of hij en zijn teamgenoot Roberto Merhi zich wel kunnen kwalificeren in Australië met wat feitelijk een snel opgelapte Marussia uit 2014 is.

De 107-procentregel is nog altijd van kracht in de Formule 1, wat betekent dat iedere coureur die aan de race wil meedoen tijdens Q1 van de kwalificatie een rondetijd moet klokken die (zoals de naam aangeeft) binnen de 107 procent van de snelste Q1-tijd valt.

De verwachting is dat alle andere teams tijdens de winter zo’n twee tot drie tellen aan tijdwinst hebben geboekt, maar Manor treedt in de beginfase van 2015 aan met wat in essentie een 2014-chassis is dat in korte tijd is aangepast om aan de nieuwe regels te conformeren, terwijl er een Ferrari-krachtbron van vorig jaar achterin ligt.

In gesprek met Crash.net vertelt Will Stevens dan ook dat hij niet zeker weet of kwalificeren gaat lukken: “Als ik eerlijk ben, is het van tevoren moeilijk te zeggen of we het gaan halen, want wij hebben nog geen meter gereden”, geeft de Brit toe.

“Met de 2014-auto hadden we echter wel een aardige marge wat betreft de 107-procentnorm”, haalt Stevens aan, terwijl hij verder aanstipt dat een deel van de sprong vooruit van de andere teams aan de nieuwe Pirelli-banden te danken is, welke Manor uiteraard ook zal gebruiken: “Voor hoeveel tijdwinst de nieuwe banden zorgen, weten we niet, maar het staat wel vast dat ze een significante factor vormen en aanzienlijk sneller zijn.”

Alles is dus zeker niet bij voorbaat verloren en Stevens stelt zich hoe dan ook strijdlustig op. “Het klopt dat het allemaal afhankelijk is van de vooruitgang die de teams vooraan hebben geboekt, maar wijzelf moeten en gaan gewoon onze uiterste best doen. Wat in ieder geval fijn is, is dat onze voorbereidingen in Australië zelf allemaal goed verlopen en we zeker gereed zullen zijn als VT1 straks begint.”