Honda loopt achter op de andere motorleveranciers door gebrek aan recente Formule 1-ervaring en -kennis, maar McLarens motorpartner gaat de boel zeker op de rit krijgen. Dat denkt Force India’s Otmar Szafnauer, die in het verleden voor Honda werkte.

Szafnauer is momenteel chief operating officer van Force India, maar werkte van 2001 tot en met 2008 voor Honda, eind 2008 uit de sport verdween en in 2015 terugkeerde als motorleverancier.

Szafnauer wijst naar die periode als voorbeeld van hoe Honda haar motorprogramma na een lastig begin op orde kan krijgen, maar ziet de tussenliggende ‘pauze’ als reden voor Honda’s problemen.

Zoals Szafnauer in gesprek met Motorsport.com aanhaalt, had Honda aan het begin van de jaren 2000 ook niet de sterkste krachtbron, waarbij het destijds om een V10-motor ging.

“Maar binnen twee of drie jaar hadden we de lichtste en sterkste motor van het veld”, memoreert hij. “Dat kwam omdat er veel mensen waren die ook in de jaren tachtig en negentig voor Honda werkten.”

“Dat waren mensen met veel kennis van de sport, die precies wisten wat er nodig was om te slagen.” Die teamleden trokken de kar volgens Szafnauer, die denkt dat het nu aan dit soort mensen ontbreekt.

‘Komt goed’
Dat gezegd hebbende, denkt Szafnauer dat Honda haar zaakjes zeker op orde gaat krijgen. “Ze doen de benodigde ervaring op, dus het zou zonde zijn als ze nu met McLaren zouden breken.”

Volgens Szafnauer zou ook McLaren, dat steeds meer in lijkt te zetten op een scheiding van Honda, daar wel eens spijt van kunnen krijgen: “Voor hetzelfde geld is een ommekeer namelijk nabij.”

“Je zal altijd zien dat Honda, dat zeer capabel is, het over twee jaar ineens perfect voor elkaar heeft”, zegt de topman van Force India, dat als Mercedes-klant momenteel over de beste motor beschikt.

Update
Honda werkt achter de schermen ook hard om haar achterstand op Mercedes, Ferrari en Renault goed te maken. Het komt dit weekend in Oostenrijk met een nieuwe motorspecificatie voor McLaren.