De tweede testweek zit erop, de coureurs hebben behalve hun laatste rondjes ook hun riedeltjes over data verzamelen en kilometers maken afgedraaid, de teams hebben alles ingepakt om naar Australië te verzenden voor de seizoensopener, maar de vraag blijft: wie staat er nu écht het beste voor? FORMULE 1 zet alle indrukken en signalen uit Barcelona voor je op een rijtje.

Kijk: Video – Tom Coronel blikt vooruit op F1-seizoen 2019: ‘Het wordt tijd voor Ferrari’

Mercedes (580 ronden afgelegd in test 2)
Coureur: snelste tijd (testdag, bandencompound)
Lewis Hamilton: 1:16.224 (dag 4, C5)
Valtteri Bottas: 1:16.561 (dag 4, C5)

“1 Ferrari, 2 Mercedes, 3 Red Bull.” Dat is de volgorde volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff, zo vertelde hij Auto, Motor und Sport. Een blik op de tijdenlijst onderstreept dat Ferrari een streepje voor lijkt te hebben, al moet gelijk de kanttekening geplaatst worden dat Mercedes de afgelopen jaren eigenlijk nooit voor headline times is gegaan.

Mercedes zorgde dinsdag echter wel voor spreekwoordelijke krantenkoppen, met de introductie van een omvangrijke update die ook de hoofden wel even deed draaien. Het verschil tussen de Mercedes uit week één en week twee gaat véél verder dan een spelletje ‘zoek de tien verschillen’, en de update was volgens de coureurs zeker een stap vooruit.

Wat niet hielp, is dat de ‘nieuwe’ auto dinsdag vlam vatte, al maakten Hamilton en Bottas de verloren tijd de dagen erop goed. Qua rondetijden gingen ze er op de slotdag toch nog voor – al bestaat de indruk dat noch Mercedes, noch Ferrari voluit ging – en Hamilton eindigde op 0.003 van Vettel. Beter dus, die update, maar of het goed genoeg is?

Ferrari (399 ronden)
Sebastian Vettel: 1:16.221 (dag 4, C5)
Charles Leclerc: 1:16.231 (dag 3, C5)

Bij Ferrari hebben ze de afgelopen twee seizoenen te veel titels verloren met misschien wel de beste auto om zichzelf tot favoriet te bestempelen, maar zelfs bij de Scuderia draaiden ze er niet omheen dat ze het goed voor elkaar lijken te hebben. Al maakte het Italiaanse team in week twee niet zo’n bulletproof indruk als week één.

Dinsdag hielden koelingsproblemen Leclerc lang aan de kant, woensdag crashte Vettel nadat een velg beschadigd raakte en het begaf, waarop Leclerc ’s middags maar één rondje kon rijden. Donderdag betekende een probleem met de uitlaat einde dag voor Leclerc, vrijdag was het iets elektronisch voor Vettel. Zo was het dus elke dag raak.

Leclerc en Vettel eindigden de laatste twee dagen desondanks bovenaan. Ferrari leek snel tijdens korte én lange runs, waarbij het volgens Wolff (wederom tegenover Auto, Motor und Sport) over een raceafstand vijf tellen sneller was dan Mercedes. Favoriet dus, maar het laatste puntje staat nog niet helemaal op de ‘i’ bij Ferrari.

Lees ook: Concurrentie duwt Ferrari alvast in favorietenrol: ‘Zij gaan heel, heel hard’

Red Bull (358 ronden)
Max Verstappen: 1:17.709 (dag 4, C3)
Pierre Gasly: 1:17.091 (dag 3, C5)

Van de drie topteams is Red Bull degene waar de meeste vraagtekens om bestaan. Waar Helmut Marko tijdens de eerste test liet weten dat Red Bull voorbij was aan Mercedes, maar nog achter Ferrari zat, en Christian Horner schamperde dat Ferrari ‘elk jaar winterkampioen wordt’, hoorden we dat in week twee niet echt terug.

Daarnaast waren de coureurs sowieso minder uitgesproken. Verstappen hield zich tijdens week één op de vlakte en hulde zich begin week twee verder in nevelen. Afsluitend zei hij wel dat Red Bull ‘een goed pakket’ heeft, maar daar hield hij het bij. Gasly gaf toe dat Ferrari buiten bereik lijkt: “Terwijl we het van Mercedes eigenlijk niet weten.”

Lees ook: Verstappen kan niet wachten tot Australië ondanks slechte laatste testdag

Gasly bewees zichzelf donderdag overigens geen dienst door zijn slippertje uit week één dunnetjes over te doen met een hevige crash. Die dreunde vrijdag door, met Verstappen die lang stil stond door de naweeën daarvan. Geen team reed in test twee minder ronden dan Red Bull. Positief is wel dat de Honda-motor zich telkens goed hield.
(tekst loopt door onder de foto)

Renault (528 ronden)
Daniel Ricciardo: 1:17.114 (dag 4, C5)
Nico Hülkenberg: 1:16.843 (dag 4, C5)

Renault was in 2018 het vierde team en lijkt weer de belangrijkste gegadigde best of the rest te worden. Het kwam niet voor verrassingen te staan, chassis-chef Nick Chester was ‘redelijk happy’ en motor-baas Rémi Taffin repte in positieve termen over de nieuwe krachtbron. “Wat we op de testbank zagen, zien we terug op de baan.” Tel er twee tevreden coureurs bij op en Renault kan wel eens dichterbij de top komen en afstand nemen van de rest.

Haas (487 ronden)
Romain Grosjean: 1:17.076 (dag 4, C5)
Kevin Magnussen: 1:17.565 (dag 4, C5)

Nadat Haas tijdens de eerste week kleine maar vervelende problemen kende, verliepen de laatste vier testdagen grotendeels zonder problemen. Grotendeels, want donderdag lummelde Grosjean vooral in de garage vanwege een probleem met de uitlaat – niet toevallig iets waar partner Ferrari ook last van had. Verder liep het prima en stemt het weggedrag van de VF19 de coureurs tevreden. Het kleine Amerikaanse team kan zomaar weer verrassen.

McLaren (428 ronden)
Carlos Sainz: 1:16.913 (dag 4, C5)
Lando Norris: 1:17.084 (dag 3, C5)

Het leek even alsof we weer in de jaren negentig zaten, met dinsdag en woensdag een McLaren bovenaan. Niemand neemt de snelste tijden van Norris en Sainz echter dusdanig serieus dat ze verwachten dat McLaren ineens weer bij de top hoort. Sainz gaf ook toe: “We deden kwalificatie-runs, maar zullen in Australië heus niet op pole staan.” Toch zijn er bij het team uit Woking een stuk opgewektere gezichten te zien dan vorig jaar.

Racing Point (377 ronden afgelegd)
Sergio Pérez: 1:17.791 (dag 4, C5)
Lance Stroll: 1:17.556 (dag 3, C5)

Het is haast een prestatie op zich dat Racing Point met haar knalroze auto zó onopvallend rondreed. Het legde op Williams na de minste ronden af over twee weken en schitterde ook niet op de tijdenlijst. Toch sprak Stroll tweemaal van ‘een positieve dag’, terwijl Pérez evenmin ontevreden was. Racing Point was voorheen als Force India een slow starter, startend met een basic auto die het steeds verder verbeterde, dat lijkt onder de nieuwe naam niet veranderd.

Alfa Romeo Racing (415 ronden)
Kimi Räikkönen: 1:17.239 (dag 4, C5)
Antonio Giovinazzi: 1:17.639 (dag 3, C5)

De top van de middenmoot, dat is waar Alfa Romeo vrijwel elke testdag vertoefde. De C38 oogt als een goede combinatie van Italiaanse stijl en Zwitserse degelijkheid. Kopman Räikkönen is te spreken over hoe het gaat: “We hebben goede progressie gemaakt en het team werkt goed samen en is gemotiveerd.” Minder opvallend dan in week één, maar met een totaal van 922 ronden in beide tests finishte het stevig in de subtop.
Lees ook: Techniek: ‘Die voorvleugel van Alfa Romeo is niet radicaal, die is gewoon niet af’
(tekst loopt door onder de foto)

Toro Rosso (453 ronden)
Daniil Kvyat: 1:16.898 (dag 4, C5)
Alexander Albon: 1:16.882 (dag 3, C5)

Toro Rosso repte op twee van de vier dagen deze week over ‘kleine problemen’, maar net als vorig jaar was de betrouwbaarheid er zeker bij Red Bulls juniorteam. De snelheid ook, zij het bij vlagen. Indrukwekkend was vooral de tweede tijd van Albon – die steeds meer gewend is achter het stuur van een Formule 1-auto – op de voorlaatste dag. De ervaren Kvyat sloot vrijdag af voor Toro Rosso. “We hebben een redelijk succesvolle wintertest achter de rug.”

Williams (479 ronden)
Robert Kubica: 1:18.993 (dag 4, C5)
George Russell: 1:18.130 (dag 3, C5)

Williams heeft het missen van de eerste twee en een halve dag in de eerste week naar eigen zeggen ‘zo goed als goedgemaakt’ door de kilometers aaneen te rijgen in de laatste testvierdaagse. Goed nieuws, maar de vrijdag was volgens Kubica weer een verloren dag: “Want we waren door de onderdelen heen en de auto was er niet goed aan toe.” Teamgenoot Russell erkende: “Ik zou liegen als ik zou zeggen dat we niet het langzaamste team zijn.”

Lees ook: Claire Williams door het stof: ‘Dit was gênant, wij zaten fout’