Eens in de zoveel tijd duikt het idee weer op: om zeker te kunnen zijn van een goed gevulde grid, zou het voor teams mogelijk moeten worden niet twee, maar drie auto’s in te zetten. Dit weekend gooide voormalig Williams-CEO Adam Parr de knuppel in het hoenderhok. De teambazen zijn sceptisch.

“Dit is het laatste jaar van de Formule 1 zoals we die kennen. In 2015 staan er acht teams aan de start, waarvan een aantal drie auto’s inzet”, zo chargeerde Parr zondag in een tweet. Hij deed zijn uitspraak tegen een achtergrond van meerdere Formule 1-teams die financieel gezien in zwaar weer verkeren. Sauber hoopt met een overname het hoofd boven water te kunnen houden, Caterham werd deze zomer al verkocht en bij Marussia rommelt het. Intussen blijft de situatie ook bij Lotus onzeker.

Hoe handig derde auto’s ook kunnen zijn bij het waarborgen van een goed gevuld deelnemersveld, niet iedereen deelt Parr’s visie. Toto Wolff noemt hem zelfs licht paranoïde: “Hij is bang dat we straks alleen nog Ferrari, Red Bull en Mercedes overhebben, die dan met 17 fabriekscoureurs rijden.” “Ik denk dat Parr een beetje wilde provoceren”, valt McLaren-collega Éric Boullier hem bij. “Volgend jaar rijden er heus geen acht teams met drie auto’s, zo’n vaart zal het allemaal niet lopen.”

Van Ferrari-chef Marco Mattiacci hoeft het ook allemaal niet zo nodig. “Het is een optie, maar ik heb nu al mijn handen vol aan twee wagens. Dan hoef ik er dus niet per se een derde bij”, mompelt de Italiaan.

Boullier snapt wel dat Parr’s boodschap ook weer niet helemaal in de wind geslagen moet worden. “De budgetten zijn tien jaar geleden onder invloed van de grote fabrikanten geëxplodeerd. Nu is de economische situatie helemaal anders, en nu zijn sommige teams daar het slachtoffer van. Ik weet niet of die straks nog aan de start staan”, concludeert de Fransman. “Ik hoop dat iedereen het probleem gaat inzien, zodat we het businessmodel van de sport aan kunnen passen op een manier die niet zo ver gaat – en minder provocatief is.”