Team Lotus boekte dit jaar als enige ‘nieuwe’ team zichtbare vooruitgang. De afstand met Virgin en HRT werd groter terwijl het teams als Williams naderde. Het team, dat in 2012 wordt omgedoopt tot Caterham, is dit jaar volwassen geworden.

 

Maar of het een geslaagd jaar was voor Lotus? “We willen vechten met Toro Rosso, Sauber en Force India”, zei technisch directeur Mike Gascoyne aan de vooravond van het seizoen. “Aan het eind van het jaar moeten we Williams en Renault kunnen bijhouden.”

 

We kunnen rustig concluderen dat dat niet is gelukt. Verre van zelfs. Ook in 2011 was Lotus de beste van de nieuwe teams. Maar ook in 2011 scoorden de nieuwe teams geen enkel punt. De ‘Olympische’ klasse, de spek-en-bonen-competitie tussen de drie nieuwe teams was dit jaar nog steeds een feit. Op een uitschieter na kon Lotus het vuur niet aan de schenen van de gevestigde orde leggen.

 

Lotus-Renault en Lotus Renault


Lotus viel aan het begin van dit jaar vooral op naast het circuit. Omdat Group Lotus het F1-team van Renault nadrukkelijk ging sponsoren, reden er plotseling twee teams rond met ongeveer dezelfde naam. Het Lotus-Renault van Fernandes en het Lotus Renault (zonder streepje) van Group Lotus en Genii Capital.

 

Bovendien wilden beide teams in de fameuze John Player Special-kleuren zwart en goud gaan rijden. Uteindelijk lijkt Renault de morele winnaar te zijn. Zij reden afgelopen seizoen in het zwart en goud en heten volgend jaar nog Lotus. Team Lotus wordt omgedoopt tot Caterham F1 Team.

 

Problemen voor Trulli


Jarno Trulli kon dit jaar geen vuist vormen tegen Heikki Kovalainen. Waar de Fin dit jaar af en toe opviel met goede starts en zo nu en dan een plaats in de tweede kwalificatie, was Trulli doorgaans de kleurloze bijrijder.

 

De Italiaan was in de eerste seizoenshelft niet te spreken over de stuurbekrachtiging van de auto. De stuurbewegingen in de cockpit kwamen volgens hem niet overeen met wat de banden op het circuit deden. Maar ook toen dat probleem was opgelost bleef Kovalainen hem alsnog vaker de baas.

 

Toch eindigde Trulli dit jaar opnieuw boven zijn teamgenoot in de eindrangschikking. Dit komt door twee dertiende plaatsen in Monaco en Australië. Het blijven echter de resultaten van Kovalainen die het meest bijblijven als er over het Lotus van 2011 wordt gepraat.

 

Toekomst


Hoewel de voorspellingen van begin dit jaar niet uitkwamen laat Lotus opnieuw de beste indruk van de drie nieuwe teams achter. Het team van Tony Fernandes heeft de betere organisatie, coureurs en infrastructuur ten opzichte van HRT en Virgin. Waar bij de twee andere teams regelmatig coureurs en technici worden vervangen, is het bij Lotus continuïteit dat de toon slaat.

 

Volgend jaar verandert er echter iets fundamenteel voor het team. De naam van Lotus wordt ingeruild voor Caterham, het automerk dat dit jaar in handen kwam van Fernandes. Ook het GP2-team van de Maleisiër, Air Asia, rijdt volgend jaar onder de noemer van Caterham. De teamkleuren blijven waarschijnlijk wél hetzelfde.

 

Ook volgend jaar rijdt Lotus met de versnellingsbak van Red Bull Racing en een Renault-motor. Opnieuw dus continuïteit. Wat we kunnen verwachten? Het team bewees dit seizoen dat het gedurende het jaar het gat naar andere teams kan dichten. Toch zal het team moeten hopen op een chaotische regenrace als het punten wil scoren. Tenzij het met een nieuwe auto definitief het gat met de gevestigde orde weet te dichten.

 

Eindcijfer


5/10: opnieuw doelstellingen niet gehaald. Trulli’s seizoen was zwaar onder de maat, terwijl Kovalainen zijn visitekaartje afgaf.