Het voorstel om het maximale aantal te gebruiken motoren per auto van vier naar vijf te vergroten, blijft voor verdeeldheid zorgen onder de Formule 1-teams. De stemming die er volgende week donderdag over wordt gehouden in de F1 Strategy Group, kan beide kanten op gaan.

De teams die samen met de FIA en FOM deel uitmaken van de Strategy Group – te weten: Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren, Williams en Force India – zijn namelijk verdeeld over het toestaan van het gebruik van een vijfde motor en de voorwaarden waaronder dat dient te gebeuren.

De teams van McLaren en Red Bull zijn voor het gebruik van een vijfde motor, waarbij ze vinden dat het extra exemplaar gebruikt moet kunnen worden zoals ze dat zelf willen. Mercedes is hier echter tegen. De Duits-Engelse formatie vindt dat de vijfde motor alleen in vrije trainingen gebruikt mag worden, zoals oorspronkelijk ook de insteek van het plan was. Alleen onder die voorwaarde stemt het in, aldus Mercedes-kopstuk Paddy Lowe.

Namens McLaren laat Jonathan Neale echter weten dat het waarschijnlijk alles of niets wordt: “Als er honderdduizend voorwaarden aan het gebruik van een vijfde motor verbonden zijn, zie ik het plan niet doorgaan. Het is daarom belangrijk dat we het donderdag goed doorspreken.”

“Van hoe ik het kan inschatten, bestaat er in tegenstelling tot eerder hoe dan ook geen consensus meer over het plan”, constateert Neale, wiens collega Rob Smedley namens Williams laat weten dat zijn team er in ieder geval skeptisch tegenover staat, terwijl Force India’s Robert Fernley zich vooral zorgen maakt om de eventuele kosten die aan het gebruik van een vijfde motor verbonden zijn.

Horner
Red Bull-teambaas Christian Horner is zoals gezegd een uitgesproken voorstander van het plan en vertelt aan Formule 1-verslaggever Adam Cooper dat hij het zeker nog niet dood waant: “Iedereen verandert constant van mening, dus er staat nog niets vast. Force India had vandaag motorproblemen, terwijl Mercedes-kopstuk Niki Lauda me vertelde dat hij persoonlijk vóór is, dus wie weet denken zij er tegen de tijd van de stemming weer anders over.”

Wat volgens Horner verder helpt, is dat Bernie Ecclestone achter het plan staat. De commerciële uitbater van de sport heeft een belangrijke stem in de Strategy Group, waarin behalve de zes teams en zes afgevaardigden van de FIA ook zes gedeputeerden van zijn Formula One Management zitten.

Het plan hoeft daarbij ook niet unaniem te worden goedgekeurd door de F1 Strategy Group. Wel is het echter zo dat de zogenaamde F1 Commission – bestaande uit alle tien Formule 1-teams – het daarna nog moet ratificeren, aangezien het om een tussentijdse reglementswijziging gaat. De hele soap kan zich dan ook nog wel even voortslepen.