Formule 1 viert haar twintigjarig bestaan en blikt terug op 1995, het eerste seizoen waar we verslag van hebben gedaan. Ditmaal blikken we terug op de Grote Prijs van Portugal, race nummer dertien van seizoen 1995.

Het raceweekend
Waar David Coulthard in Monza nog een slechte beurt maakte door al in de opwarmronde van de baan te spinnen, ook al kreeg hij door een herstart een herkansing, daar staat er twee weken later in Portugal geen maat op hem. De Williams-coureur is voor de tweede keer op rij niet te houden in de kwalificaties, waarna hij ook de race onder controle heeft.

Net als in Monza zijn er wel weer twee starts nodig voor de race goed en wel onderweg is. Ook nu gaat het weer mis in het achterveld, waar Tyrrell-coureur Ukyo Katayama in aanvaring komt met Minardi-rijder Luca Badoer. De Tyrrell van Katayama wordt daarbij gelanceerd, waarna de bolide – met Katayama slechts als passagier – woest heen en weer spint, koprolt en tolt. Van de Tyrrel is weinig over, maar Katayama is, hoewel hij even buiten westen is geweest, op wat kneuzingen na gelukkig verder ongedeerd. De Japanner wordt wel op het hart gedrukt wat rust te nemen en de latere Grand Prix van Europa over te slaan, ook zodat hij daarna tijdens zijn twee thuisraces in Japan kan uitkomen.

Vooraan het veld springt Michael Schumacher bij de herstart naar de tweede plek, achter Coulthard, maar voor titelrivaal Damon Hill. De strijd achter de ongenaakbare Coulthard wordt dit keer vooral op strategie beslist. Schumacher gaat voor drie pitsstops, terwijl Hill het bij twee servicebeurten houdt. Opmerkelijk, want teamgenoot Coulthard gaat wel drie keer naar de pits, hetgeen de juiste keuze blijkt.

Op versleten banden kan Hill weinig uitrichten als Schumacher – die door zijn extra stop achter Hill terecht is gekomen – na 62 van de 71 zijn poging waagt in de chicane. Aangezien Schumacher en Hill schorsingen boven het hoofd hangen in het geval het weer tot een aanrijding komt, kiest Hill eieren voor zijn geld, ondanks dat de actie van Schumacher – hoewel onvermijdelijk, want hij is op verser rubber een stuk sneller – met recht brutaal te noemen is.

Na afloop toont Schumacher zich tevreden: “Ik zag Damon telkens heel vroeg remmen voor de chicane, dus ik moest hem daar wel inhalen”, vertelt de coureur wiens voorsprong in het WK is opgelopen tot zeventien punten. Hill is uiteraard niet happy – ‘Alleen een wonder kan mijn titelkansen nog redden – teamgenoot Coulthard, na het pakken van zijn eerste zege, wel: “Dit is een fantastisch gevoel!”

Wat speelt er verder?
Na het winnen van zijn eerste race, toont Coulthard zich dankbaar tegenover Williams. Hoewel al een tijdje duidelijk is dat er in 1996 geen plek meer voor hem is, prijst hij het team omdat het hem ‘vrijuit laat racen’ zonder teamorders in te stellen om Hill te helpen. Verder goed nieuws is er voor Coulthard wat betreft zijn kansen op een McLaren-zitje voor 1996: Alain Prost voelt toch niets voor een comeback, wat Coulthard zo goed als zeker McLaren-coureur maakt.

Niet alleen Jos Verstappen hoopt op een terugkeer in de Formule 1, ook landgenoot Jan Lammers zet er op in. Lammers, die in 1992 voor het laatst een Grand Prix reed (foto), na een eerdere afwezigheid van meer dan tien jaar, werkt mee aan het Formule 1-project van DAMS. Het in de Formule 3000 succesvolle Franse team wil de stap naar de koningsklasse maken en heeft de Nederlander gestrikt om testwerk te doen. “Ik wil graag weer Formule 1 rijden. De kans dat ik volgend jaar voor DAMS race, is zowel klein, als zeer reëel”, stelt Lammers enigszins mysterieus. Zorgen om zijn leeftijd maakt de bijna veertigjarige coureur zich niet. “Ik kan nog goed met de jeugd meekomen en ben fitter en meer gemotiveerd dan ooit.”

En Verstappen?
Nu hij vrij is om te onderhandelen met wie hij wil, wordt Verstappens naam in verband gebracht met de teams van Tyrrell, Sauber, Ligier en Arrows. Omdat er wel geld nodig is om bij die teams in te stappen, werken de Limburger en manager Huub Rothengatter daar achter de schermen hard aan.