FIA-president Jean Todt maakt zich zorgen om de Formule 1. Volgens Todt is de sport te duur en ingewikkeld geworden en ontbreekt het aan ‘actie en emotie’ op de baan.

De nieuwe 2017-auto’s zien er volgens Todt in de eerste plaats ‘geweldig’ uit, maar hij vindt ze ook te duur, technisch te complex en ‘in zekere zin te betrouwbaar’.

“Er zijn te veel hightech zaken die de sport verder helemaal niets brengen”, meent Todt, die onder meer op de dataverbinding tussen het circuit en de fabriek doelt: “Zo wordt alles perfect voorbereid.”

“Dat is natuurlijk een fascinerend proces, maar heeft de sport dat echt nodig? Wat de Formule 1 nodig heeft, is actie en emotie op de baan, maar dat gaat verloren met alle geavanceerde technologie.”

Inhalen is volgens Todt te moeilijk. Lewis Hamilton (hier achter Max Verstappen) beklaagde zich daar zondag ook over.

Dat komt ook doordat de geavanceerde aerodynamica het inhalen volgens Todt veel lastiger maakt, maar dat is iets waar volgens hem met oog op de toekomst aan gewerkt kan worden.

Een ander belangrijk verbeterpunt, volgens Todt, zijn de kosten, terwijl hij ook vreest dat de verschillen tussen de topteams en de rest dit jaar te groot zullen zijn, wat ook om budget draait.

Wat de financiële kant van het verhaal betreft, zegt Todt dat de FIA ‘de regels alleen zo kan opstellen, dat de kosten te overzien blijven’.

Wat zaken als het prijzengeld en andere uitbetalingen uit de sport betreft, iets wat vooral volgens de kleinere teams niet eerlijk is geregeld, moeten de teams volgens Todt bij uitbater Liberty Media zijn.

Todt wil goed samenwerken met Liberty Media-topman Chase Carey.

Liberty Media
De verbeterpunten die Todt noemt, zijn eerder ook al als dusdanig omschreven door mensen als Chase Carey en Ross Brawn, twee van de kopstukken van nieuwe Formule 1-eigenaar Liberty Media.

De Amerikaanse mediagigant heeft al aangegeven veranderingen te willen doorvoeren, maar Todt benadrukt dat de FIA waar het technische en sportieve zaken betreft de enige regelgever is en blijft.

Dat gezegd hebbende, staat hij er wel voor open samen te werken met Liberty Media. “Ik wil graag naar ze luisteren en en blij dat ze zo aan de toekomst van de Formule 1 denken.”

“Qua regelgeving blijft de eindverantwoordelijkheid natuurlijk bij de FIA liggen, maar we zijn zeker bereid samen te werken om de Formule 1 zo goed mogelijk te maken.”