FIA-president ziet in de financiële crisis die de Formule 1 momenteel teistert een goed moment om zijn voorstel voor een budgetlimiet opnieuw ter sprake te brengen. Eerder dit jaar werden zijn plannen nog van tafel geveegd door de F1 Strategy Group.

Vandaag komen de teams in Genève bijeen om te praten over de toekomst van de sport. “Daar zal ik het onderwerp kostenbeperkingen opnieuw op de agenda zetten”, vertelt Todt aan Autosport. De Fransman heeft het onderwerp al besproken met Lotus, Force India en Sauber, de drie teams waar de nood het hoogst is.

Het is niet Todts eerste poging een budget cap in te voeren. “We hebben er in de F1 Strategy Group (waarin Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes, Williams en Lotus zitting hebben, red.) over gestemd. Ik was als enige voor een kostenbesparing en de invoering van meer standaardonderdelen. De rest was allemaal tegen”, vertelt het FIA-opperhoofd. “Zelfs Lotus, wat kan je dan verder nog doen?”

Met de recente ontwikkelingen in het achterhoofd, koestert Todt de hoop dat zijn poging dit keer wel succesvol zal zijn. “Ik vind dat mensen niet al te stijf in het leven zouden moeten staan, dus we gaan de Strategy Group en de aandeelhouders dezelfde plannen voorleggen. Willen ze onze maatregelen voor kostenbeperking accepteren? Willen een budgetlimiet?”, aldus de kleine Fransman.

Todt wil onder andere paal en perk stellen aan de motorkosten, die dit jaar met de nieuwe turbo’s flink gestegen is. “Ik ga vechten om de prijs van de motoren te verlagen, zodat ze voor de kleine teams te betalen blijven”, bezweert de voormalige Ferrari-teambaas. “De gemiddelde prijs die motorbouwers vragen is van 14 naar 24 miljoen dollar gegaan. Dat is veel te veel. Ik beloof niks, maar ik zal mijn uiterste best doen daar wat aan te veranderen.”