Tom Coronel rijdt ook in 2016 weer in het WTCC. De Nederlander gaat verder met ROAL Motorsport en ziet het nieuwe seizoen met vertrouwen tegemoet.

“Nooit eerder was ik zo laat met het aankondigen van mijn autosportplannen”, vertelt Coronel, die nu na een lange winter – en pakweg een maand voor de start van het nieuwe WTCC-seizoen – eindelijk zekerheid heeft.

“Het was spannend tot het laatste moment”, erkent Coronel. “Ik voel me dan ook bevoorrecht nu bekend te maken dat er een seizoen bijkomt in het WTCC. Een serie waar ik al sinds het begin aan meedoe en die volgens velen ook ondenkbaar is zonder Tom Coronel, maar dan moeten de puzzelstukjes wel op hun plaats vallen.”

Coronel Side

Tom Coronel gaat zijn zesde jaar in met ROAL Motorsport.

Coronel was begin dit jaar druk met de Dakar-rally, maar is daarna aan het puzzelen geslagen. “Gelijk na terugkomst. DHL liet weten mij nog een jaar als hoofdsponsor te steunen en meerdere andere vaste sponsors gaven aan ook nog een jaar als partners verder te gaan. Zo ontstond er zekerheid, die ik ook aan ROAL Motorsport moest geven in verband met de opbouw van de raceauto”, verhaalt de coureur die zijn zesde jaar met het Italiaanse team ingaat.

Coronel Front

Tom Coronel bestuurt wederom een Chevrolet Cruze.

Meer kansen
Het seizoen begint voor Coronel en ROAL met twee testdagen met de Chevrolet Cruze, waarna van 1 tot en met 3 april het openingsweekend in Frankrijk volgt. Enige reglementswijzigingen zouden daarbij gunstig moeten zijn voor Coronel en ROAL Motorsport. In de eerste plaats dat het maximale strafgewicht van zestig naar tachtig kilo is opgehoogd en de ‘succeskilo’s’ voor sterk presterende teams voortaan na elk raceweekend – in plaats van om de drie evenementen – wordt bepaald. “Dat geeft privateer-coureurs meer kansen”, denkt Coronel, die stelt dat het tevens gunstig is dat de eerste race voortaan een omgekeerde startvolgorde voor de toptien uit de kwalificatie kent, in plaats van de tweede. “Dat biedt ons ook meer kans op punten, want voorheen moest je in de eerste race altijd op ‘overleven’ rijden om vervolgens in de tweede race te kunnen profiteren van de omgekeerde grid.”

Coronels teambaas Roberto Ravaglia mikt voor 2016 ondertussen op het succesvol verdedigen van de titel in de ‘privateer cup’ die ROAL vorig jaar won. “Verder proberen we met Tom zo hoog mogelijk in het kampioenschap voor privérijders te eindigen”, verklaart Ravaglia. “Het mooiste zou uiteraard de titel zijn.” Coronel zelf denkt na de testdagen te kunnen zeggen hoe het ervoor staat, maar gaat het nieuwe seizoen vol enthousiasme in: “Ondanks de late bekendmaking, ziet alles er voor dit jaar wel heel goed uit. Ik, of beter wij, hebben er zin in!”