Formule 1 geeft na elke Grand Prix cijfers aan de heren coureurs. Na twintig races levert dat de volgende rapportcijfers en rangschikking op voor de klas van 2017. Verslaggevers André Venema, Mischa Bijenhof en Vincent Sondermeijer geven toelichting.

In dit tweede deel van ons jaarrapport kijken we naar de bovenste helft van de klas van 2017, de top tien. De cijfers zijn het gemiddelde van de scores die ze door het jaar heen hebben gekregen. Deel één, waarin de nummers twintig tot en met elf beoordeeld worden, is hier te lezen.

10. Carlos Sainz
STR/Renault 6,8

Mischa: “Door de komst van Sainz waren ze bij Renault hun vorige coureur Jolyon Palmer snel vergeten. De Spanjaard was direct gewaagd aan teamgenoot Hülkenberg, maar in de eerste seizoenhelft, toen nog in dienst van Toro Rosso, liet Sainz wat steken vallen.”

Vincent: “Eindelijk heeft Sainz zijn felbegeerde fabriekszitje, en afgaande op zijn resultaten voor Toro Rosso heeft hij het verdiend. Dankzij fabelachtige races in onder meer Monaco en Singapore scoorde hij bijna alle punten voor het Italiaanse team. Aan Hülkenberg heeft hij in 2018 een flinke uitdaging.”

9. Nico Hülkenberg
Renault 7,0

Vincent: “Had Renault een betere keuze kunnen maken dan Hülkenberg? Waarschijnlijk niet. De Duitser haalde alles uit de vrij matige R.S. 17. Kijk naar het enorme verschil met Palmer, die in de kwalificatie niet één keer sneller was. Alleen jammer van die sullig weggegooide topklassering in Bakoe.”

Mischa: “De bekerkast van de Hulk is nog altijd leeg, maar dat viel de coureur niet aan te rekenen. Met vaak middelmatig materiaal hield Hülkenberg bij Renault de moed erin. Alleen die crash in Bakoe was een smet op een verder uitstekend seizoen.”

8. Daniel Ricciardo
Red Bull
7,2

Mischa: “Als Daniel Ricciardo een andere teamgenoot zou hebben gehad dan Max Verstappen, dan zouden we nu zeggen dat de Australiër het maximale uit zijn materiaal heeft gehaald. Vaak was dat ook het geval, maar Verstappen was hem te vaak te snel af.”

Vincent: “Uitstekend, anders kan je het seizoen van Ricciardo niet noemen. Negen podiums, waarvan één overwinning. Maar voor het eerst verloor hij afgetekend van een teamgenoot. Verstappen was sneller in de kwalificaties en de races. In 2018 moet hij zich herstellen van deze nederlaag.”

7. Fernando Alonso
McLaren 7,3

Vincent: “Opnieuw een jaar waarin Alonso ondanks zijn hopeloze materiaal liet zien wat een topcoureur hij nog altijd is. Met zijn snelste ronde en P6 in Hongarije bijvoorbeeld. Maar ook met zijn fantastische optreden in de Indy 500. Hopelijk kan hij straks met Renault-motoren weer om het podium strijden.”

Mischa: “Er was afgelopen seizoen weinig aan te merken op de vorm van Fernando Alonso. Gehandicapt door de Honda-motor bleef hij alles geven, al was het meestal vergeefs. Door die eindeloze inzet bewees hij zijn waarde en volgend jaar, met een betere motor, kunnen we Alonso hopelijk weer vooraan zien.”

4= Valtteri Bottas
Mercedes 7,4

Mischa: “Na de Grand Prix van Oostenrijk, Bottas’ tweede overwinning van het seizoen, meldde de Fin zich eventjes in de titelstrijd. In theorie althans, want hoewel het gat naar zijn teamgenoot Hamilton op dat moment maar vijftien punten bedroeg, zakte Bottas daarna ver terug. Pas in Abu Dhabi hervond Bottas zijn oude glans.”

Vincent: “Bottas haalde zijn eerste drie overwinningen en startte drie keer van pole. Op zich een prima jaar, zo lijkt het, maar toch zal hij niet heel tevreden zijn. Bottas was namelijk duidelijk tweede coureur achter Hamilton. Zeker na zijn vormdip in de races na de zomerstop. In 2018 moet het beter.”

4= Sergio Pérez
Force India
7,4

Vincent: “Van gevreesde wildebras naar oerdegelijk en supersnel: Pérez heeft die transformatie nu echt voltooid. Onder druk van supertalent Ocon reed hij zijn beste en meest constante seizoen tot nu toe. Zeventien keer haalde hij punten, op weg naar zijn tweede P7 in het WK op rij.”

André: “De Mexicaanse driftkikker had het afgelopen seizoen zwaar te verduren met zijn nieuwe, jonge collega Ocon. Hengelde door regelmaat honderd punten voor zijn werkgever binnen. Leverde een degelijk seizoen af, veel meer ook niet.”

4= Esteban Ocon
Renault 7,4

Vincent: “Dat hij qua talent weinig onderdoet voor Verstappen, liet Ocon al in de Formule 3 zien. Ook in zijn eerste complete F1-jaar liet hij zijn uitzonderlijke talent zien. Ocon was geen moment onder de indruk van de ervaren Pérez, die hij geregeld versloeg. En dat met maar één uitvalbeurt.”

André: “Scoorde weliswaar hetzelfde cijfer als teamgenoot Pérez, maar kreeg veel meer waardering. Brak in 2017 door, reed gedurfd en bleek ook niet op zijn mondje gevallen. Bottas moet oppassen, anders is hij in 2019 zijn plekje bij Mercedes aan Ocon kwijt.”

3. Sebastian Vettel
Ferrari 7,7

André: “Zal zich tijdens de wintersportvakantie nog wel eens voor zijn hoofd slaan en zijn zonden gaan overdenken. Maakte beginnersfouten in Bakoe en Singapore, bezweek onder de druk die nergens zo hoog is als bij Ferrari. Gaat het daar met hem ooit nog lukken?”

Vincent: “Eindelijk had Vettel weer eens een topauto, en meteen liet hij zien hoe goed hij nog is. Bijna iedere race streed hij om het podium, vijf keer stond hij op de bovenste trede. Zijn polerondes in Singapore en Mexico waren weergaloos. Zijn vurige temperament kostte hem wellicht titel nummer vijf.”

2. Max Verstappen
Red Bull 7,9

Vincent: “2017 was het jaar waarin Verstappen volwassen werd als F1-coureur. Hij leerde omgaan met grote tegenslagen, maar kreeg aan het einde ook de kans om te laten zien dat hij een race kan domineren. Als Red Bull hem volgend seizoen een topauto geeft, is hij favoriet voor de titel.”

André: “Heeft 2017 ongetwijfeld al uit zijn hoofd verbannen. Te druistig in Hongarije en Italië, weergaloos in China, Maleisië, Japan, Amerika en Mexico. Leerde veel, vooral omgaan met tegenslag. De toekomst behoort aan hem, indien Red Bull hem potent racemateriaal levert.”

1. Lewis Hamilton
Mercedes 8,5

André: “Deed wat hij aan zijn stand verplicht was, maar kwam laat op gang. Verpletterde teamgenoot Bottas en hield zenuwen na de zomerstop in tegenstelling tot Vettel wel in bedwang. Meevallers in Italië en Singapore plaveiden de weg naar vierde wereldtitel.”

Vincent: “Wie nog twijfelde, weet het nu zeker: Hamilton is een van de grootste coureurs aller tijden. Nooit was hij zó goed in vorm als in de tweede seizoenshelft. Hij brak het polerecord van zijn idool Senna en won zijn derde titel in vier jaar. Niemand kon aan Hamilton tippen.”