*

Top & Flop Japan 2019: Bottas en Sainz ijzersterk, Leclerc maakt brokken, Red Bull valt tegen

Daan de Geus

Daan de Geus

14 oktober 2019 17:00

Top & Flop Japan 2019: Bottas en Sainz ijzersterk, Leclerc maakt brokken, Red Bull valt tegen
Motorsport Images

Bij elke Grand Prix deelt FORMULE 1 cijfers uit aan de coureurs en licht er in Top & Flop een aantal uit. Een drietal coureurs sprong er in positieve zin uit op Suzuka, maar er waren ook tegenvallers – waaronder één van de topteams.

Top:
Valtteri Bottas, Mercedes. Start: 3, finish: 1. Cijfer: 9
Bottas onderstreept dat er ijskoud Fins rallybloed door zijn aderen stroomt door eerst met een geweldige reactie een bliksemstart te maken en de race daarna koeltjes te controleren. Het ligt misschien voor de hand om te zeggen dat hij de zege dankt aan zijn start, Ferrari’s gerommel en de strategie die Mercedes heeft uitgedokterd, maar dan doe je hem tekort. Bottas is immers ook op vrijdag het snelst en daarna, als Ferrari het heft in handen neemt, in Q2 én Q3 nog steeds sneller dan Hamilton.

Hoewel het ook weer niet zo is dat hij het materiaal overstijgt en er geen maat op hem staat, haalt Bottas er vakkundig uit wat erin zit. Zo draagt hij wederom een welkom steentje bij aan Mercedes’ zesde constructeurstitel op rij, waarmee het team Ferrari in het Schumacher-tijdperk evenaart. Zo mag er nog altijd geen twijfel over bestaan wat op jaarbasis de beste renstal is. Bottas’ eigen titelkansen blijven ondertussen in leven, zij het marginaal. “Maar ik geef niet op”, bezweert hij. “Alles is mogelijk. Deze race laat dat wel zien.”
(tekst loopt door onder de foto)

Carlos Sainz, McLaren. Start: 7, finish: 5. Cijfer: 9
Het is weer hetzelfde liedje voor Sainz, en dat liedje is ‘Smooth operator’. De Spanjaard in Britse dienst doet helemaal niets verkeerd en mag zich voor de tweede race op rij best of the rest noemen.

Daniel Ricciardo, Renault. Start: 16, finish: 6. Cijfer: 9
Suzuka is een old school circuit en dus zien we de old school Ricciardo terug. Na een probleem met de ophanging in de kwalificatie knokt hij zich doortastend naar voren vanaf plek zestien.
(tekst loopt door onder de foto)

Flop:
Max Verstappen, Red Bull. Start: 5, uitgevallen. Cijfer: 7

Rustig aan keyboard warriors, deze flop is niet voor Verstappen zelf, maar voor Red Bull. Dat speelt een bijrol in Japan, terwijl het in Suzuka juist in de spotlights had moeten staan. In Honda’s achtertuin – het is eigenaar van het circuit en heeft een fabriek om de hoek – ontbreekt het de stierenstal aan spierballen. Op het rechte stuk legt Red Bull het af tegen Ferrari, in de bochten tegen Mercedes.

Nadat vader Jos de druk op Red Bull recentelijk opvoerde met stevige uitlatingen, zijn die van junior na de kwalificatie in Japan weliswaar minder gepeperd, maar net zo duidelijk als zijn ruim zeven tienden achterstand. Er gaat “elke keer wel wat fout”, Red Bull is “te conservatief” en dan roept Verstappen ook nog te pas en te onpas dat hij “no power” heeft. Al doet zijn identieke rondetijd aan die van Albon ook vermoeden dat zijn kwalificatierondje niet bijzonder is. Een van de belangrijkste weekends van het jaar eindigt nog verder in mineur als Verstappen uitvalt na een startbotsing met Leclerc. Net zo min zijn schuld als Red Bulls mindere vorm, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Charles Leclerc, Ferrari. Start: 2, finish: 7. Cijfer: 5
Nu de vorm van Vettel groeit, lijkt Leclerc meer druk te ervaren. Zijn kwalificatierondje is niet foutloos, terwijl hij zich bij de start ten koste van Verstappen – en van tijdstraffen – vergaloppeert.

Robert Kubica, Williams. Start uit pitstraat, finish: 19. Cijfer: 4
Kubica erkent dat hij deels door eigen fout crashte in Q1, maar insinueert ook dat er gekke spelletjes gespeeld worden bij Williams. Zijn relatie met het team bevindt zich op een dieptepunt.

De complete ‘Top & Flop’, inclusief rapportcijfers voor alle twintig coureurs, lees je in de rubriek ‘Team voor team’ in FORMULE 1. Het nieuwe nummer, over de Grand Prix van Japan, ligt donderdag 17 oktober in de winkel en bij abonnees in de brievenbus.

Lees meer over

Japan Suzuka Top & Flop