De FIA heeft besloten om niet één, maar twee rondetijden af te pakken van coureurs als zij de track limits overschrijden in de laatste bocht, de Parabolica. Formule 1-wedstrijdleider Michael Masi wil hiermee voorkomen dat coureurs in aanloop naar hun kwalificatieronde extra wijd gaan door die bocht, om meer snelheid mee te nemen.

Voor de coureurs is het belangrijk om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen op het rechts stuk na de laatste bocht, de Parabolica. De buitenkant van de bocht is geasfalteerd, waardoor het voor coureurs mogelijk is om veel meer snelheid mee te nemen als ze wijd gaan. Dit zou ze vervolgens een voordeel kunnen opleveren voor de volgende ronde. De FIA hanteert voor dit weekend dan ook een strikter beleid, om te voorkomen dat coureurs hierdoor een oneerlijk voordeel behalen.

”Een rondetijd die behaald is tijdens elke trainingssessie of de race door van de baan te gaan, dus als de coureur met alle vier de banden over de witte lijn gaat aan de buitenkant van bocht 11 (Parabolica), zal erin resulteren dat die rondetijd en de volgende rondetijd ongeldig gemaakt wordt door de stewards”, zei Masi.

Lees ook: VT2: Leclerc opnieuw de snelste, Verstappen vijfde onder wisselvallige omstandigheden

Tijdens de tweede vrije training op vrijdag kreeg McLaren-coureur Lando Norris al de waarschuwing. ”Lando, we hebben het bericht gekregen van de FIA dat je niet te wijd mag gaan in de laatste bocht”, klonk er over de boordradio.

Zojuist is er tijdens de Formule 3-race een ongeluk gebeurd in de Parabolica, waar Alexander Peroni vol over een zogenaamde ‘sausage’-kerbstone reed aan de buitenkant van de bocht. De Australiër werd metershoog gelanceerd en kwam op zijn kop in de bandenstapel en hekken terecht. Peroni stapte zelf uit de auto, maar moet nog langs het medisch centrum voor een controle.