Eigenlijk gaan deze laatste Grands Prix van het seizoen een beetje om des keizers baard. Mercedes is kampioen en ook Lewis Hamilton hengelt zijn titel kalmpjes binnen. Mocht zijn wingman onverhoeds nog plannen krijgen, dan trekt Toto hem persoonlijk uit zijn auto. Zien we, omdat er niks meer op het spel staat, ook weer een beetje de oude Max?

Ik bedoel daarmee de Max van vóór Monaco 2018. Dat wil zeggen: niet de maximaliseermax, niet de Max die denkt aan de punten voor het kampioenschap, maar de Max die er voor honderd procent in vliegt omdat hij aan iedereen wil laten zien dat hij de snelste is.

Mexico was daarvoor waarschijnlijk de beste gelegenheid. Ik denk dat hij daarom het gas erop hield in de kwalificatie. Daarmee wil ik het niet goed praten, integendeel. Wanneer er voor je neus een crash is, laat je je gas los – zo simpel is het. Ik denk dat hij daarom ook het gas erop hield in die persconferentie na afloop: geen gezeur, hij was toch gewoon de snelste?

En zo, dacht ik, zal het ook bij de start gaan: óf Max slipstreamt zich voorbij die Ferrari’s, óf hij gaat zonder voorvleugel door het gras. Het liep ietsje anders.

Hier gaan twee coureurs die allebei racen met de vaste overtuiging dat ze de beste zijn. En dat ook opeisen

Terwijl de Ferrari’s er met hun power vandoor gingen, kwamen Max en Lewis elkaar tegen. Het was het mooiste moment van de race. Want ook Lewis hoeft zich niet zoveel zorgen meer te maken om de titel, dus kon hij het gevecht wel aangaan. Helaas duurde het maar kort, maar dat tekent de intensiteit ervan. Hoe ze naast elkaar, laat remmend, die rechts-links-rechts-slinger in knalden… Bam! Dat is racen. Hier gaan twee coureurs die allebei racen met de vaste overtuiging dat zij de beste zijn. En dat ook opeisen. Om te beginnen bij die eerste bocht. Naast elkaar, op het randje, erover, tegen elkaar aan. Geen duimbreed toegeven (of Lewis, toch een heel klein beetje?) O mensen, laten we bidden dat het volgend jaar echt ergens om gaat tussen die twee.

Lees ook: Hamilton verwachtte torpedo-actie van Verstappen: ‘Laat altijd wat meer ruimte bij hem’

Vooruit Red Bull, hup Honda, aan de slag! Uiteindelijk ging het in Mexico wel om de zege. Want Ferrari verkwanselde zoals gewoonlijk de race. Er wordt veel te veel nagedacht daar. Plan B, plan C, al die scenario’s, allemaal flauwekul! Niet naar de anderen kijken, niet de undercut van Albon pareren, maar knallen, laten zien dat jij de beste bent, de snelste van allemaal. Een beetje meer van de oude Max zouden ze daar best kunnen gebruiken.