Giedo van der Garde kent het circuit in Zuid-Korea al van de vrije training die hij er vorig jaar heeft gereden en verwacht er komend weekend dus gelijk te staan. Daarnaast hoopt hij op regen.

“Zuid-Korea is de volgende race op de kalender en wordt verreden op een circuit dat ik al ken van vorig jaar”, meldt Van der Garde in de vooruitblik van zijn team Caterham.

“Ik heb er in 2012 negentien ronden gereden tijdens de eerste vrije training. Dat was genoeg om het circuit te leren kennen en in staat te zijn om te pushen. Ongeacht dat de banden nu anders zijn dan toen, is die ervaring erg waardevol voor me. Het betekent namelijk dat ik komend weekend gelijk als VT1 begint van elk rondje het meeste kan maken en met de set-up aan de slag kan.”

Volgens Van der Garde is de baan in Zuid-Korea ‘een typisch modern Formule 1-circuit’. Als aandachtspunt noemt hij nog wel dat het gripniveau er aan het begin van een raceweekend vaak laag is, maar ‘dat wordt naarmate het weekend vordert snel beter en je kunt dus al vroeg beginnen met het opzoeken van de limiet’.

De Nederlander geeft verder aan dat eventuele regen de zaak ‘interessant’ kan maken. “Onze auto doet het goed in de regen en twee van mijn hoogtepunten van dit jaar – de kwalificaties in Monaco en België – waren op een opdrogende baan. Het zou voor ons dan ook goed zijn als we onvoorspelbaar en wisselend weer krijgen, al denken de jongens die na afloop van de race alles weer moeten inpakken daar waarschijnlijk anders over!”, aldus Van der Garde, wiens hoop op regen niet ondersteund wordt door de huidige weersvoorspellingen.

Pic
Van der Garde’s teamgenoot, de Fransman Charles Pic, komt voor de tweede keer als Formule 1-coureur naar Zuid-Korea. “Deze race is mij vorig jaar goed bevallen”, zegt de coureur die voor de goede orde maar benadrukt dat ‘het belangrijk is om het meeste te maken van de drie vrije trainingen, zodat we goede papieren in handen hebben voor de kwalificatie en race’.

Die vanzelfsprekendheid daargelaten hoopt Pic vooral dat zijn bolide in Zuid-Korea beter in balans is dan in Singapore het geval was. “Het is belangrijk dat ik vermijd dat mijn auto weer zo slecht aanvoelt, want als het eventueel regent of er zich – zoals we verwachten – Safety Car-situaties voordoen, moeten we de kansen die dat soort omstandigheden ons bieden met beide handen aanpakken.”