Giedo van der Garde kwam pas in de slotminuten van Q1 de baan op en reed slechts één getimede ronde, die hem de 21e plaats bracht. Van pech of problemen was echter geen sprake: het was een vooropgezet plan van de Nederlander, die banden wilde sparen voor de race.

Van der Garde had de kwalificatie immers van tevoren al afgeschreven – aangezien hij nog een gridstraf van vijf plaatsen moet inlossen – en heeft al zijn kaarten op de race van morgen gezet, waarin hij door de gridstraf als 22e en laatste moet beginnen.

“Door de gridstraf wisten we al zo goed als zeker dat we op die plek zouden eindigen, dus we hebben ons eigenlijk amper met de kwalificatie beziggehouden”, verklaart Van der Garde.

“We hebben ons in de vrije trainingen alleen maar op zondag gericht, door enkele aerodynamische tests uit te voeren en verder vooral bandentestwerk te doen om de slijtage morgen hopelijk beperkt te houden”, zo legt Van der Garde – voor wie de hoge bandenslijtage een struikelblok is dat hij probeert te overkomen – uit.

Aangezien hij ook vandaag banden heeft gespaard door maar één run te doen, denkt de Caterham-coureur dat hij er goed voor staat voor de race. “Volgens mij hebben we ons goed voorbereid en is het gelukt de bandenslijtage terug te brengen tot een acceptabel niveau. Daarnaast hebben we ook een goede set-up weten te vinden, dus ik ben benieuwd naar hoe het morgen gaat.”

Charles Pic
Van der Garde’s teamgenoot Charles Pic werkte wel een ‘gewone’ kwalificatie af en claimde daarin de negentiende plek, voor de beide Marussia’s en dus ook voor zijn eigen teammakker.

In zijn terugblik op de zaterdag, geeft Pic te verstaan dat het een goede dag voor hem was. “Mijn laatste vliegende rondje was één van mijn beste van het jaar, terwijl we ook de beide Marussia’s hebben verslagen met een voorsprong die ongeveer zo groot is als we vooraf hadden verwacht. Het ging allemaal dus volgens plan en ik ben heel tevreden over vandaag.”