Giedo van der Garde heeft het duel met zijn teamgenoot Charles Pic in Abu Dhabi in zijn voordeel beslist en won al doende ook gelijk het achterhoededuel met het rivaliserende Marussia.

Van der Garde begon de race voor Pic, maar lag na de eerste doorkomst achter de Fransman. Dat Van der Garde tijd had verloren, komt omdat hij in bocht één een aanvaring had met Lotus-coureur Kimi Räikkönen.

“Ik zat voor hem en hij maakte contact met mijn linkerachterwiel. Ik raakte daardoor bijna in een spin en verloor plekken aan Charles en Max Chilton, maar dit keer had ik het geluk gelukkig genoeg aan mijn zijde, zodat mijn race dit keer niet al in de eerste ronde beëindigd werd”, zegt Van der Garde, verwijzend na zijn uitvalbeurten na soortgelijke incidenten in de twee voorgaande races.

Van der Garde pakte Chilton nog in de eerste ronde terug en kwam daarna lekker op gang: “De auto voelde geweldig en heerlijk uitgebalanceerd aan”, meldt de Nederlander, die na zijn eerste stop achter zijn trager rondrijdende teamgenoot Pic kwam klem te zitten.

“Aangezien ik sneller onderweg was, besloot het team Charles te vragen me er langs te laten”, vertelt Van der Garde, die Caterham overigens zelf middels de boordradio had opgeroepen om in te grijpen. “Toen ik er langs was, kon ik pas echt pushen en vanaf dat moment tot aan het vallen van de vlag bouwde ik dus een gat op naar Charles.”

Dat hij ruim voor Pic en de Marussia’s is gefinisht, sterkt Van der Garde: “We hebben meer geluk nodig om hoog genoeg te finishen om de tiende plek bij de constructeurs af te pakken van Marussia, maar het is goed dat we vandaag zo’n grote voorsprong op ze hadden. We moeten deze vorm nu gewoon vasthouden, en dan valt het vast wel op zijn plek voor ons.”

Pic
Pic heeft, zoals te verwachten valt, een wat minder positief verhaal te vertellen. “Ik heb het hele weekend al last van onderstuur en dat was in de race niet anders”, moppert hij.

“Tijdens mijn tweede stint was de balans helemaal ver te zoeken en dus liet ik Giedo er op last van het team langs, want door de manier waarop mijn auto zich gedroeg kon ik verder toch niets bijzonders klaarspelen.”