Giedo van der Garde voelde zich thuis op het natte Autódromo José Carlos Pace. De regen doet hem denken aan de kwalificaties in Monaco en Spa-Francorchamps.

Met de twee weekenden in Monte Carlo en België in zijn achterhoofd, blikt Giedo van der Garde alvast vooruit naar de zondag: “Als het de rest van het weekend zo regenachtig blijft, kunnen er leuke dingen gebeuren. De laatste keren dat we dit weertype te verwerken kregen, heb ik volgens mij mooie dingen laten zien”, daarbij doelend op het behalen van Q2 in zowel Monaco als Spa.

“Vandaag zijn we in ieder geval lekker uit de startblokken vertrokken. Ik kende het circuit al van de eerste vrije training van vorig jaar, dus we konden meteen met het programma beginnen. De baan leek in eerste instantie natter dan in werkelijkheid het geval was, waardoor we snel naar intermediates konden wisselen. De balans van de auto was vrijwel meteen goed, waarbij enkel de achterkant af en toe wat nerveus aandeed.”

“Onze twee run onderbraken we met een pitstop, maar na die pitstop was er een probleem met de versnellingsbak. Dit bleek iets softwarematigs te zijn en was dus snel verholpen. Uiteindelijk heb ik aan het eind van de sessie nog eens achttien ronden kunnen rijden. Helemaal niet slecht gezien de omstandigheden.”

“De auto bleef stabiel aan het begin van de tweede sessie. Ik kon meteen pushen op mijn full wets en de slijtage bleef relatief beperkt. We hebben daarna gewacht op drogere omstandigheden, omdat we ook nog met intermediates de baan op wilden. In het laatste kwartier reed ik nog eens twaalf ronden in omstandigheden die doen denken aan de race van vorig jaar. Precies op dat weer hopen we dit weekend ook.”

Charles Pic
Charles Pic bracht het merendeel van de eerste training door op de intermediates. Daarop was de Fransman zoekende naar de juiste balans: “Voor de tweede run kozen we voor een lagere bandenspanning. Dat kwam de grip aan de voorkant ten goede, maar de algehele balans van de auto verslechterde, evenals het weer, waardoor we uiteindelijk lange tijd binnen hebben gestaan.”

“De omstandigheden waren er voor de tweede vrije training niet beter op geworden, want op meerdere plaatsen hadden we last van aquaplaning. We konden desondanks een redelijk aantal ronden rijden. In de slotfase zijn we nog eens geswitched naar intermediates, waardoor we op de valreep nog de nodig data hebben verzameld. Nu is het een kwestie van afwachten wat het weer morgen en overmorgen doet.”