Eind deze week staat alweer de laatste test van het seizoen op het programma. Voor Giedo van der Garde de laatste mogelijkheid de puntjes op de i te zetten voor op 15 maart het seizoen in Melbourne losbarst.

Je hebt vorige week weer twee dagen getest. Hoe kijk je daar op terug?

“Ondanks het wisselvallige weer, op vrijdag regende het en was het erg koud, hebben we redelijk veel kunnen doen. Het was idealer geweest als het droog was geweest, maar dat was nou eenmaal niet het geval.”

Maar aan de andere kant is het wel weer een ervaring die je mee neemt. Je hebt nu tenminste al een keer in de regen gereden.

“Klopt. En daar is inderdaad ook wat voor te zeggen. Het was de eerste keer voor mij om in een Formule 1-auto in de regen te rijden. En dat rijdt toch echt heel anders dan normaal. Daardoor heb ik zowel de full wets als de intermediates  kunnen testen. Dat was waardevol voor mij, maar ook voor het team. Vorig jaar hadden ze toch wat problemen in de regen. Nu hebben we tenminste wat data waar het team mee aan de slag kan. En verder ben ik er natuurlijk een keer afgevlogen. Maar dat hoort er ook bij. Als je niet op de limiet gaat, ken je ook je eigen grenzen en die van de auto niet. Bovendien viel het heel erg mee. Ik ben de grindbak in gereden waardoor alleen een heel klein stukje voorvleugel is afgebroken.”

De vorige keer verklaarde je tevreden te zijn over de voorkant van de wagen, maar je stelde tevens dat er aan de achterzijde het nodige gebeuren moet. Hoe staat het daar nu mee?

“We hebben een aantal zaken uitgeprobeerd om wat meer stabiliteit aan de achterkant te krijgen. Maar door het koude weer was het lastig om temperatuur in de banden te krijgen. Er hebben zich geen gekke dingen voor gedaan, maar er is nog steeds iets te veel overstuur. En dat moet opgelost worden.”

Moeten we ons zorgen maken over het feit dat Marussia nu al een aantal keer sneller is geweest dan jullie?

“Nee, dat zegt nog niks. Wij werken gewoon ons programma af, wat redelijk goed gegaan is. Met tijden zijn we niet bezig. Dus om dan met andere teams een vergelijking te maken, is lastig. Want je weet niet wat de rest doet. Pas in Melbourne weten we waar iedereen staat.”

Je hebt nu nog maar twee testdagen voor het seizoen halverwege maart echt begint. Heb je het gevoel op schema te liggen?

“Ja, ik heb steeds meer het gevoel er klaar voor te zijn. Onze voorbereiding is goed. We testen van alles. Deze week gaan we een kwalificatierun proberen. Gelijk de eerste ronde vol in de aanval. Daarnaast moet ik proberen mijn raceruns op orde te krijgen. Zodat ik straks niet al in de eerste ronden van de race mijn banden kapot rijd. Ik hoop dan ook dat het die dagen droog blijft zodat we het maximale eruit kunnen halen. Het idee dat het seizoen al bijna begint is een beetje bizar. Het gaat heel snel. Het liefst zou ik er nog paar dagen aan vast knopen, maar het is niet anders. De jongens op de fabriek werken hard en proberen met oplossingen te komen en dan denk ik dat we in Melbourne qua tijden veel meer bij elkaar zullen zitten.”

Hoe zit nou met jullie uitlaat? Die zou illegaal zijn.

“Mij is verteld dat die legaal is, dus ik maak me geen zorgen. Ik verwacht in Barcelona dan ook dezelfde uitlaat op de auto aan te treffen.”

Is jouw rijstijl vergelijkbaar met die van je teamgenoot Pic?

“Niet helemaal. Hij houdt van een iets scherpere auto, met wat overstuur. Met de huidige auto kan hij redelijk goed overweg. Na zijn test ben ik een iets andere kant op gegaan. Ik doe gewoon mijn ding en dan zien we wel waar we uitkomen.”

Hoe ziet de rest van de week er voor je uit?

“Ik ben heel druk met interviews en fotoshoots. Dinsdag heb ik een dagje vrij. Natuurlijk blijf ik wel trainen, maar verder heb ik geen verplichtingen. En woensdag ga ik alweer richting Barcelona.”