Het ‘gat’ van drie weken tussen Bahrein en Spanje heeft er voor gezorgd dat er veel geschreven is. Veel over weinig.Vrijwel dagelijkse no-news updates en bakken voorbeschouwingen van de teams op de race die op voorhand meestal de saaiste van het jaar is. Na vele duizenden testkilometers legden de teams er vorige week nog maar een paar af. Dat zal dan wel weer een drukke bedoening worden op het circuit als deze vrijdag om 11.00 uur open gaat.

Teleurstellend was dat bijna alle in de test getoonde vernieuwingen, helemaal niet zo nieuw bleken. De ‘Dombo’-oren op de Honda waren vorig jaar al een keer te zien. En ook het ‘gat’ in de neus van de Ferrari bleek geen geheel nieuw idee. Wel voor Ferrari, maar het zat al eens op de Lotus 79 (overigens in mijn ogen nog steeds de mooiste Formule 1-wagen die er ooit gebouwd is). Renault kopieerde de ‘vin’ op de rug, van Red Bull. Dat bracht volgens Piquet en Alonso wel wat, maar niet veel. Twee dagen later zegt Bob Bell doodleuk dat hij verwacht dat het allemaal zeker een paar tienden gaat brengen; die zijn het daar dus lekker met elkaar eens.

Fernando Alonso verklaarde ook ineens dat hij graag bij Toyota, BMW of Ferrari zou willen rijden. Hij heeft namelijk weinig zin om elke twee weken te knokken om in Q3 terecht te komen. Ferrari liet meteen weten Fernando daar niet nodig hebben. Alonso’s uitspraken zijn sowieso opmerkelijk, aangezien Flavio Briatore een week geleden nog liet weten dat Alonso in 2009 helemaal nergens heen gaat omdat hij een tweejarig contract heeft. Het wordt nog leuker; want Alonso melde en passent dat hij nooit een probleem met Lewis Hamilton heeft gehad, maar dat het hem zat in de grote diversiteit aan karakters binnen het grote McLaren.

Vervolgens was het de beurt aan David Coulthard, die zeurde over zijn vriend Jenson Button. De Honda-coureur gaf na zijn aanrijding met de Schot in Bahrein voor de pers een verklaring af dat David de schuldige was. Een dag later schijnt hij DC gebeld te hebben om zijn verontschuldigingen aan te bieden en te zeggen dat hijzelf de schuldige was. Fisichella en Force India meldden verder dat ze inmiddels zeker te weten dat ze Q2 gaan halen.

Het is wat. Het lijkt wel iedereen in die drie weken in het nieuws wil komen. Jean Todt verklaarde ook nog openlijk de ‘liefe’ aan Max Mosley, terwijl Luca Di Montezemolo vindt dat de volgende FIA-president dezelfde persoonlijkheid moest hebben als de huidige. Iedereen zijn zegje gedaan? Prima. Laten we dan nu gewoon weer gaan racen en als het even kan op het scherp van de snede.

Groetjes, Olav