De veranderingen die Pirelli in de pijplijn heeft om de banden ‘veiliger’ te maken zouden wel eens nadelige gevolgen kunnen hebben voor teams die slim met de huidige banden omgaan.

Pirelli heeft laten weten dat het overstapt van een stalen constructie naar Kevlar om klapbanden te voorkomen. De bandenfabrikant beroept zich hierbij op het veiligheidsaspect dat veranderingen toestaat. Lekke banden zijn immers niet goed voor het imago van de Italiaanse bandenfabrikant. Al is het nog altijd beter dat de loopvlakken langzaam uiteenvallen dan dat ze in een keer ploffen, aangezien de coureur in ieder geval nog de kans heeft de pits te halen.

Pirelli benadrukt dat de wijzigingen geen grote invloed zullen hebben op de competitie, maar sommige teams zijn daar niet zo zeker van. Enkele teams hebben sinds het begin van het seizoen, inclusief de wintertest, geëxperimenteerd met het omwisselen van de linker- en rechterbanden en halen daar voordeel uit. Pirelli levert de banden aan met een markering voor links of rechts, maar het is niet verboden om ze om te wisselen.

Veelbesproken bandentest
Dat is echter niet mogelijk zonder de afstelling daar op aan te passen. Sommige teams hebben de truc zelfs meegenomen in het ontwerpproces, op basis van de prototypes die voor de Grand Prix van Brazilië waren verstrekt. Formule 1-journalist Adam Cooper heeft vernomen dat Mercedes in Monaco voor het eerst gebruikmaakte van deze techniek. Het zou goed mogelijk zijn dat Mercedes dit tijdens de veelbesproken bandentest in Barcelona heeft uitgeprobeerd.

In tegenstelling tot de banden met een stalen constructie maakt het bij de kevlarbanden geen verschil aan welke zijde van de auto ze worden gemonteerd. De teams die deze truc gebruikten verliezen dus hun voordeel. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat er zo veel wordt geprotesteerd tegen de aangekondigde aanpassingen.

Frustratie
Daarnaast wordt er volop gespeculeerd dat Mercedes in Barcelona niet alleen de banden heeft getest, maar ook eigen onderdelen. Zo zou het zelfs een versnellingsbak met een herziene geometrie van de ophanging hebben uitgeprobeerd. Als dat waar blijkt te zijn, zal dat de frustratie van de rivalen nog veel groter maken.