Tijdens de talententest in Abu Dhabi domineerde hij de testweek. Nu was daar op de openingsdag in Brazilië geen sprake van. Jean-Eric Vergne kwam niet in de buurt van de tijden van Jaime Alguersuari en Sébastien Buemi.

Met 1:16.052 bleef hij in de eerste vrije training op meer dan een halve seconde achterstand van Alguersuari steken. Wel had hij toen 33 ronden achter de rug. Een productieve proefdag bij Scuderia Toro Rosso dus voor hem. “En ik heb ervan genoten, die korte tijd die ik bij Toro Rosso heb doorgebracht op de vrijdagen”, aldus Vergne, die in Abu Dhabi ook al voor het team reed.

“Het voornaamste doel was om zoveel mogelijk F1-meters te maken en om tegelijkertijd het programma dat het team normaal afwerkt volbrengen. Het begin was lastig omdat ik niet met wat voor asfalt ik te maken had. Dit is wel een heel leuk circuit. In de eerste run reed ik op de mediumband (dit weekend de optieband, red.). Vervolgens schakelde ik over op de twee harde proefbanden die Pirelli dit weekend meenam.”

“Ik en Jaime werkten ook aan de aerodynamica. Daarbij reed ik met weinig neerwaartse druk. Dat vond ik moeilijk omdat ik duidelijk geen grip had. Maar dat maakt niet uit omdat het waardevolle informatie opleverde. Hopelijk pakt het team mede daarom dit weekend een goed resultaat. Ik wil Toro Rosso en Red Bull bedanken voor deze mogelijkheid.”

Buemi kreeg een ochtendje vrij van zijn baas. “Ik moest alles in de middagtraining voor elkaar boksen. Het team heeft goed werk verricht door mij een betrouwbare auto te leveren. Hierdoor kon ik veel ronden rijden en de nieuwe Pirelli’s uitproberen. Ik ben blij met mijn dag. Ik wil nog niet over resultaten praten maar we zitten in hetzelfde groepje als de afgelopen races.”

Alguersuari reed vandaag zeventig ronden. “We hebben veel met de neerwaartse druk geëxperimenteerd en ’s ochtends presteerde de auto het beste. De concurrentie rijdt dicht bij elkaar. Ik ben tevreden met mijn afstelling en het verschil tussen de twee banden is hier erg klein omdat dit geen lang circuit is. In de race kan het weer veranderen dus wellicht wagen we een gokje en rijden we de kwalificatie met een nat-weerafstelling.”