Sport en politiek: volgens de één moet je het strikt gescheiden houden, volgens de ander is het niet los van elkaar te zien. Zeker niet als het om een wereldsport als de Formule 1 gaat. Lewis Hamilton en Sebastian Vettel – samen goed voor elf wereldtitels – vallen in het laatste kamp. “Je kunt ze activisten noemen. Op een positieve manier.”

Aan het woord is Matt Bishop, voormalig journalist en tegenwoordig perschef van Aston Martin. In die hoedanigheid werkt hij al enkele jaren nauw met Vettel samen. Ook Hamilton is geen onbekende voor hem: Bishop was ook tien jaar lang communications director bij McLaren, waar Hamilton tussen 2007 en 2012 voor reed.

Hamilton en Vettel zijn zonder twijfel de meest uitgesproken Formule 1-coureurs als het op sociale en politieke issues aankomt. Hamilton zet zich in en spreekt zich uit voor meer diversiteit, tegen racisme en voor het beschermen van mensenrechten. Allemaal topics die ook Vettel aan het hart gaan, al etaleert de Duitser zich vooral als klimaatactivist.

Lees ook: Mol niet verrast door exit Vettel: over het milieu, matige resultaten, bijen en een brullende Stroll

Dat Vettel daarom wel eens van hypocrisie wordt beticht, aangezien hij als Formule 1-coureur de wereld overgaat en wordt gesponsord door Aramco, een Saudische staatsoliemaatschappij, snapt Bishop. “Maar moet hij zich, omdat hij is wie hij is en wat hij doet, dan maar niet uitspreken?” Vettel is, net als Hamilton, ‘een activist’, zegt Bishop. “Je kunt Seb net als Lewis een activist noemen. Op een positieve manier.”

“Ze naderen het einde van hun loopbaan”, zegt hij, met Vettel die zijn pensioen zelfs al heeft aangekondigd. “Ze realiseren zich dat ze van jongen tot man zijn geworden, dat ze hun platform, roem en populariteit kunnen gebruiken om de wereld uiteindelijk een betere plek te maken. En dat wil ieder weldenkend mens. Daar hoef je toch niet over na te denken?”

In de nieuwste editie van FORMULE 1 Magazine, nummer 12, lees je het volledige profiel van Sebastian Vettel. Over Vettel de activist, zijn jonge jaren en hoe hij van ‘hardliner’ een activist is geworden. ‘Vettel wilde eerst het liefst terug naar Formule 1-auto’s met V10-motoren’. FORMULE 1 Magazine nr. 12 ligt nu in de winkel of is hier te bestellen. Verzending is gratis binnen Nederland.