Volkswagen gaat overwegen of het – op termijn – verstandig is om met één van haar merken in de Formule 1 in te stappen. Dat verkondigt Wolfgang Dürheimer, het hoofd van de motorsportafdeling.

 

In gesprek met het Duitse Wirtschafts Woche vertelt Dürheimer dat hij het onderwerp van een Formule 1-project – waarbij hij niet definieert of dat als motorleverancier of teameigenaar is – bespreekbaar wil maken binnen het concern: “Ik ga mijn voorstel nog dit jaar bij de bestuursraad neerleggen”, zegt hij.

 

Dürheimer denkt dat de Formule 1 vooral uit commercieel oogpunt een interessante klasse kan zijn voor het Volkswagen-concern: “Want in het Midden-Oosten, Azië en Amerika kunnen we meer auto’s verkopen als we daar zichtbaarder worden in de autosport”, meent Dürheimer.

 

“Ik vind dan ook dat we daar iets aan moeten doen”, verklaart de motorsportchef, die benadrukt dat de Formule 1 uit marketing oogpunt de meest interessante serie zou zijn om aan de slag te gaan.

 

Dürheimer plaats nog wel de kanttekening dat de koningsklasse vooral in Europa en Azië veel aanzien geniet, maar in Amerika ‘minder zichtbaar is dan bijvoorbeeld NASCAR of Indycar’. “Ook dat zijn kampioenschappen waarvan we dus moeten onderzoeken of er kansen voor ons liggen.”

 

Het Volkswagen-concern bezit behalve naamgever Volkswagen ook nog merken als Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Seat en Skoda. Welk merk men het meest geschikt acht met oog op de Formule 1, vertelt Dürheimer niet. Evenmin wil hij kwijt in wat voor rol hij een mogelijke Formule 1-toekomst voor het merk ziet. Volgens Wirtschafs Woche is een functie als motorleverancier echter het meest waarschijnlijk.