Mercedes-teambaas Toto Wolff en Ferrari’s Mattia Binotto denken en vinden dat de Formule 1 en huidige motorfabrikanten de deur ver genoeg hebben opengezet voor Audi en Porsche. Het is nu aan de Duitse automakers om zich te committeren en de Formule 1 daadwerkelijk te betreden, stellen ze.

De hoop en verwachting was daarbij dat er deze week definitief duidelijkheid zou komen over de motorregels voor 2026 – het moment dat Audi en Porsche willen instappen – en daarna. Het gerucht ging zelfs dat Porsche mogelijk dit weekend op Red Bulls eigen Ring de samenwerking met het team van de energiedrankfabrikant zou aankondigen, maar niks daarvan.

Lees ook: Volkswagen-top akkoord met Formule 1-plannen Audi en Porsche

Tijdens een meeting van de F1 commission eerder deze week, is namelijk weer geen klap gegeven op de nieuwe motorformule. Al duurt het volgens diezelfde F1 commission niet lang meer voor het zover zal zijn, aangezien er goede vooruitgang wordt gemaakt.

In de persconferentie voor teambazen, krijgen Wolff en Binotto daarbij de vraag hoe zij de situatie zien. En of de paddockgeruchten kloppen dat Mercedes en Ferrari de boel wellicht traineren, om Audi en Porsche een hak te zetten. Dat laatste weerspreken ze allebei ten stelligste.

“Ten eerste: wij staan heel positief tegenover de entree van meer fabrikanten in de Formule 1”, reageert Binotto. “Dat is namelijk geweldig voor de sport, het kampioenschap en de Formule 1 als business. We hebben ook al het mogelijke gedaan om ons dienovereenkomstig op te stellen”, benadrukt Binotto, “zoals door in te stemmen met het schrappen van de MGU-H.”

MGU-H

De MGU-H speelt een belangrijke rol in de hybrideaandrijflijn van de huidige Formule 1-motoren, maar is zeer complex. Audi en Porsche hebben er daarom op aangedrongen dat deze verdwijnt. Dit omdat hun ontwikkelingsachterstand op dat gebied aanzienlijk zou zijn. Huidige fabrikanten als Ferrari, Mercedes en Renault hebben hier echter zowel qua techniek als financieel enorm in geïnvesteerd.

Lees ook: Abiteboul: ‘Motorregels voor 2026 het volgende gevecht’

“Dat wij toch hebben ingestemd met het verdwijnen van de MGU-H, is enkel om het ze mogelijk te maken de Formule 1 te betreden”, doelt Binotto op Audi en Porsche. “Voor ons was dit namelijk niet de beste keuze. Wij zijn immers zeer bekend met de MGU-H, terwijl het ook qua budget niet ideaal is”, verwijst hij naar hoe de huidige fabrikanten nu dus meer aan hun motoren moeten aanpassen.

Waarom het zolang duurt voor Audi en Porsche hun entree officieel aankondigen, lijkt ook Binotto een raadsel. “Er zijn nog wat dingen te bespreken, maar dat ligt bij de FIA.” Wolff heeft daar op zijn beurt ‘niet veel aan toe te voegen’. “Wij willen de motorregels voor 2026 bovendien juist niet vertragen”, benadrukt Wolff. “We willen juist snel duidelijkheid, want er wacht ons straks veel werk.”

‘Veel toegezegd’

“Het schrappen van de MGU-H is echt een enorm compromis geweest”, haalt ook Wolff dat aan. Volgens Wolff hebben de huidige fabrikanten hun bereidwilligheid ook wel getoond door ‘ondanks het uitblijven van een officiële bevestiging’ van Audi en Porsche toch allerlei concessies te doen.

“Ik weet ook niet waarom het zo lang duurt”, zegt hij. Dat de regels nog niet honderd procent in steen gegoten zijn, ‘is normaal in deze sport’, vervolgt Wolff. “Wij hebben een groot stap hun kant op gezet”, wijst hij naar Audi en Porsche, “nu gaat het om details.”

Wat er nog precies afgetikt moet worden, is niet publiekelijk bekend. Wat wel bekend is, is dat er achter de schermen veel is gesteggeld over verdere concessies voor nieuwe fabrikanten, die aan minder technische en financiële beperkingen qua motorontwikkeling gebonden zijn voor 2026. Dit is voor de huidige fabrikanten een heet hangijzer gebleken.

Lees ook: F1-forum: ‘Deal met Porsche zou perfect zijn voor Red Bull en Verstappen’