Het seizoen zit erop, maar dat betekent niet dat ik nu niets te doen heb. Jullie denken misschien dat wij coureurs, zodra de laatste Grand Prix is verreden, een paar maanden vrij hebben, maar bij Spyker zijn we op dit moment drukker dan ooit.


Ik vlieg gemiddeld twee keer per week naar onze fabriek in Engeland. De ene keer ben ik er een dag, maar ik blijf ook wel eens vier dagen op de fabriek. Op dit moment zijn we bezig in de windtunnel. De windtunnel van het team wordt gemoderniseerd zodat we kunnen testen met modellen op vijftig procent van de ware grootte. Dat was vroeger veertig procent. Het voordeel is dat we nu echte banden kunnen gebruiken, terwijl we op het model van veertig procent met koolstofvezel dummy’s moesten werken. Dat geeft toch een minder precies resultaat. Je zou misschien denken dat je het best met een model op ware grootte kunt testen, maar dat heeft ook zijn nadelen. Bij een 1:1-model moet je alle onderdelen op ware grootte maken, wat veel meer tijd en geld kost dan wanneer je bijvoorbeeld een vleugel maakt die maar half zo groot is als in het echt.

Eind november en begin december gaan sommige teams alweer testen, maar wij werken door in de fabriek. Voor ons heeft het ook geen zin om nu al de baan op te gaan, want wij stappen zoals jullie weten over op Ferrari-motoren. Het zou miljoenen kosten om onze auto van dit jaar zo aan te passen dat die motor erin past. Want niet alleen het chassis, maar ook de versnellingsbak moet daarvoor worden veranderd. Om vier dagen te kunnen testen gooi je zo een paar miljoen over de balk. Bovendien moet je daarvoor mensen gaan inzetten die zich beter met de nieuwe auto kunnen bezighouden. Dat heeft dus geen zin. Want die Ferrari-motor, die loopt wel hoor! Niet dat het mij veel uitmaakt hoe die motor eruitziet: al was het een driehoek. Ik ben trouwens enorm onder de indruk van de manier waarop ze bij Ferrari werken. Complimenten voor de mensen in Maranello.

Dat andere teams wel testen is logisch, want veel van de topteams stappen over van Michelin naar Bridgestone en grijpen elke gelegenheid aan om data over die banden te verzamelen. Wij reden al met Bridgestone, nog een reden om voorlopig niet te gaan testen.

Nu willen jullie natuurlijk ook graag weten wie mijn teamgenoot wordt. Geen nieuws hier: het team is nog volop in onderhandeling. Het liefst heb ik iemand die snel is en geld meebrengt. Dat is goed voor het team en dus ook voor mij. Het heeft volgens mij geen zin iemand te nemen zonder budget, en waarvan je dan nog maar moet zien of hij sneller is dan ik. Het is onzin om te stellen dat coureurs die geld meebrengen per definitie langzaam zijn. Zo werkt het niet meer in de Formule 1. Maar dat wisten jullie vast al.