Ferrari-teambaas Stefano Domenicali heeft nog altijd twijfels over de beweegbare achtervleugel die komend seizoen zijn intrede doet.

Domenicali vraagt zich in gesprek met het Italiaanse Autosprint hardop af of de bedienbare achtervleugel wel een aanwinst voor de sport is: "Het is een onbekende factor", zegt hij. "De regels voor het gebruik zijn inmiddels wel duidelijk: een coureur die vlak achter een ander rijdt, kan het systeem op bepaalde stukken van de baan gebruiken om goed te kunnen slipstreamen, en het is aan de wedstrijdleiding om in de cockpit aan te geven dat de vleugel versteld kan worden", vat de Italiaan samen.

"Zoals met elke nieuwe ontwikkeling, moeten we echter voorzichtig zijn", vervolgt de teambaas van de Scuderia. "Ik vraag me bijvoorbeeld af of dit het inhalen gaat verbeteren en spectaculairder maakt, of dat inhalen hierdoor juist veel te voorspelbaar wordt. Daarnaast hoop ik dat de TV-zenders een manier vinden om dit op een overzichtelijke manier aan de kijkers te presenteren, zodat zij kunnen zien wie er gebruik maakt van de verstelbare achtervleugel en wat er allemaal gebeurt."

"Ik weet dat ik op het moment sceptisch lijk, maar ik hoop eigenlijk dat ik het bij het verkeerde eind heb", zegt Domenicali, die aangeeft dat Ferrari verder nog altijd fel gekant is tegen de regels die het testen ook in 2011 weer aan banden leggen: "Onze president Luca di Montezemolo heeft al vaak kritiek geuit op deze regel door te stellen dat het eigenlijk hetzelfde is als dat je een voetbalelftal een verbod geeft om te trainen."

"Ik wil daarnaast bovendien duidelijk maken dat Ferrari, door dit testverbod te accepteren, tegenwoordig veel minder geld uitgeeft dan vroeger. Wij vertrouwden namelijk altijd veel meer op daadwerkelijke testritten op de baan, en minder op de simulator. We hebben nu zelfs twee testcircuits die we niet meer mogen gebruiken."

"Mede door het testverbod is Ferrari echter niet langer het team dat het meeste geld uitgeeft", verklaart Domenicali. "Dit wordt nog wel vaak beweerd, maar de waarheid is dat Red Bull en McLaren veel meer geld spenderen aan het bouwen van hun bolides. Daar komt bovendien ook nog bij dat wij geld apart moeten houden om onze eigen motoren te bouwen en ontwerpen, terwijl zij gewoon een kant en klare motor hebben en alleen een factuur moeten ondertekenen."