De strategie van Bernie Ecclestone om circuits tegen elkaar uit te spelen leidde in 2008 tot een schandaal in Engeland. Nu de ­toekomst van Silverstone opnieuw op het spel staat, wil iedereen een herhaling vermijden.

De oude baas Ecclestone (rechts) en nieuwe baas Chase Carey zijn er allebei nog niet uitgekomen met Silverstone.

Silverstone heeft tot 2026 een contract om de Grand Prix van Engeland te organiseren, maar de eigenaren van het circuit willen er vanaf. Het contract dat in 2010 afgesloten werd, heeft de eigenaar, de British Racing Drivers Club, bijna veertien miljoen euro gekost. Toegezegde moderniseringen zouden dat bedrag verder verhogen. De onderhandelingen zijn destijds gevoerd met Bernie Ecclestone, maar nu die het veld heeft geruimd, ruikt de BRDC zijn kans. Er is een ontsnappings­clausule, waar ook al gebruik van is gemaakt; vanaf 2019 mag de BRDC de overeenkomst met Liberty Media straffeloos laten ontbinden. In het ergste geval is er dan dus geen Britse Grand Prix meer.

Zo ver willen Silverstone en Liberty Media het echter niet laten komen. BRDC-voorzitter John Grant vertelde al dat er best met Liberty Media te praten valt. “Ze hebben begrip voor onze situatie. We willen de Grand Prix graag houden, maar dan moet het wel financieel verantwoord zijn.” En Sean Bratches, de nieuwe commercieel directeur van de Formule 1, beaamde al Silverstone graag binnenboord te houden.

De Formule 1 racete in 1993 voor de eerste en enige keer op Donington, onder de noemer GP van Europa.

Donington Park verklaarde bovendien ‘geen interesse’ te hebben om de Grand Prix te organiseren als de onderhandelingen met Silverstone stuklopen. In Donington is wel een oude wond open­gereten. In 2008 had Bernie Ecclestone immers bekendgemaakt dat ­Silverstone niet meer aan de eisen van de Formule 1 voldeed. Het contract ging naar Donington Park, waarvoor circuitdirecteur Simon Gillett gretig de eer in ontvangst nam. Het kwam als een verrassing: Donington verkeerde in veel slechtere staat dan Silverstone. Maar Gillett dacht groot: niet alleen de pitgebouwen, het volledige circuit moest op de schop voor de Formule 1. Hermann Tilke tekende een nieuw ontwerp. Prijskaartje: bijna 150 miljoen euro.

Modernisering
Een deel van het oude circuit werd opgebroken en de pits waren al gesloopt toen in 2009 de financiële crisis toesloeg. Ecclestone toonde weinig sympathie door de deadline met slechts twee weken te verlengen. Als Donington zijn zaken niet voor elkaar zou krijgen, ging de Grand Prix alsnog terug naar Silverstone, meldde hij. In oktober viel het doek voor Donington, nadat een crowdfundingsactie bij lange na niet het vereiste bedrag bijeen had gebracht. Zo restten niets dan de scherven van Simon Gillets versplinterde droom. Het circuit werd onder curatele gesteld, de schuld liep in de tientallen miljoenen.

Silverstone ging in 2011 flink op de schop, met onder meer de aanleg van een nieuw pitgebouw.

Al een maand later maakte Ecclestone bekend dat Silverstone een contract had gekregen – de bovengenoemde deal – om de Grand Prix van Engeland te organiseren tot en met 2026. Aan de vereiste modernisering werd voldaan, want al in 2011 opende Silverstone een nieuw pitcomplex en werd het circuit aangepast. Donington Park was intussen terugverkocht aan de oude eigenaar, de familie Wheatcroft. Die liet het circuit in oude staat herstellen, bouwde een nieuw pitgebouw dat aanzienlijk minder kostte dan het ontwerp van Tilke en heropende in augustus 2010 zijn poorten voor superbikes, toerwagens en een keur aan nationale raceklassen. Maar over de Formule 1 willen ze in de Midlands helemaal niets meer horen. Al is er ook in Silverstone, ondanks dat met Liberty Media goed te praten valt, na een jaar praten nog geen nieuwe deal.

Starttijden GP van Engeland
Vrijdag
11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag
12:00 – 13:00 3e vrije training
14:00 – 15:15 kwalificatie
Zondag
15:10 – 17:00 race

Dit artikel is een aangepaste versie van een artikel uit FORMULE 1 nr. 09, 2017.