Het Buddh International Circuit verwelkomt voor de derde keer de wereld van de Formule 1. De coureurs komen er graag, niet in de laatste plaats vanwege de geslaagde lay-out van de omloop.

Komend weekend fungeert ‘Mr. Le Mans’ als driver steward. Hoewel de Deen Tom Kristensen zelf nooit als racecoureur actief was in de Formule 1, keert hij vanwege zijn ervaring in onder andere de 24 uur van Le Mans regelmatig terug in deze functie.

Het circuit
Het Buddh International Circuit is, en hoe kan het ook anders, een geesteskindje van de Duitse ontwerper Hermann Tilke. Het 5.13 kilometer lange circuit is vanaf het begin 2011 goed door de coureurs ontvangen. Met name de hoge snelheden en de vloeiende lijnen worden door de rijders gewaardeerd.

Hermann Tilke kreeg bij het ontwerpen van de baan hulp van de Formule 1-teams zelf. De Duitser stuurde een eerste ontwerp naar hen op en vroeg mee te denken over hoe de inhaalmogelijkheden bevorderd konden worden. Bocht drie is daar een direct gevolg van. De bocht werd verwijd om er meerdere lijnen mogelijk te maken. Helemaal aan de andere kant van de baan liggen de bochten tien en elf, een uitdagende, dubbele apex-bocht.

Vorig jaar
Vorig jaar was het andermaal Sebastian Vettel die het tempo en daarmee de race dicteerde. Voor het tweede jaar op rij leidde hij de Grand Prix van start tot finish. Fernando Alonso deed waar hij goed in is, door zich op te werken van een matige zesde startplaats naar de tweede plaats bij de finish. Mark Webber vergezelde zijn teamgenoot op het podium door de derde plaats voor zich op te eisen.

omschrijving

Verder naar achteren zorgden diverse lekke banden, onbehouwen acties en de nodige blikschade voor dat kleine beetje actie in een verder saaie race. Grootste slachtoffers waren de Mercedes -en Sauber-coureurs. De twee teams waren in strijd om de vijfde plaats, maar scoorden beiden niet.

Dit jaar
Het zou voor de statistieken misschien wel leuk zijn als er ook iemand anders een keer aan de leiding mag gaan van de Indiase Grand Prix dan die ene Duitser. Sebastian Vettel zal daar ongetwijfeld zelf een stokje voor willen steken, om zichzelf op die manier te verzekeren van zijn vierde wereldtitel op rij.

Dit jaar wordt de voorlopig laatste Grand Prix op Indiase bodem verreden. Volgend jaar is het thuisland van Force India zijn plekje op de racekalender immers kwijt. Bernie Ecclestone heeft echter al te kennen gegeven dat het in 2015 gewoon weer terugkeert op de Formule 1-agenda.

In de spotlights
In de schaduw van Sebastian Vettel viert Fernando Alonso zijn eigen feestje. Sinds twee weken heeft de Spanjaard het puntenrecord aller tijden in handen. Dit record neemt hij over van Michael Schumacher. Op papier is het natuurlijk een leuk gegeven, maar het is wel enigszins vertekend door het feit dat Alonso zijn punten overwegend in het tijdperk van de nieuwe puntentelling bij elkaar reed. Alonso wil echter niet aan het bescheiden succes voorbij gaan en viert zijn record met een speciale helm.

Natuurlijk zijn de ogen van de fans naast de baan ook gericht op de coureurs van Force India. Het team heeft momenteel de grootst mogelijke moeite om punten te scoren, maar zal daar voor eigen publiek toch graag iets aan willen veranderen.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van India de zachte en medium banden mee.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."