De Formule keert na enkele uitstapjes naar verre oorden terug op het Europese vasteland voor de Grand Prix van Spanje. Op het Circuit de Catalunya kunnen vanwege de vele updates die teams introduceren de kaarten opnieuw worden geschud.

Niki Lauda zei het in de aanloop naar het Spaanse racweekend al: “Het seizoen begint hier opnieuw, aangezien alle teams met grote upgrades komen.” Dat de diverse auto’s voor de eerste race van het Europese seizoen flink aangepast worden staat vast, maar of het daadwerkelijk tot grote veranderingen in de rangorde leidt, is altijd maar afwachten.

©Mercedes

De auto’s zullen er komend weekeinde overigens niet enkel door diverse upgrades anders uitzien. Vanaf de Grand Prix van Spanje zijn de teams namelijk verplicht om de auto’s uit te rusten met duidelijk zichtbare nummer- en naamsvermelding. Zo zouden ze door vele verfoeide sharkfins zomaar een extra nut kunnen gaan dienen.

Decor voor al dat nieuws is dus het Circuit de Catalunya, een baan die alle coureurs als hun broekzak kennen vanwege het vele testwerk dat er gedaan wordt. Zo heeft vrijwel iedereen aan het begin van het seizoen al honderden kilometers afgelegd op het 4.655 meter lange circuit. De Grand Prix telt 66 ronden en de DRS-zones liggen op zowel startfinish als tussen de bochten negen en tien.

Vorig jaar
De Grand Prix van 2016 staat in het teken van de transfer van Max Verstappen van Toro Rosso naar Red Bull. De Nederlander vervangt daar de tegenvallende Daniil Kvyat. Hij stapt op vrijdag in de RB12 en is direct snel. “Ik moet dit weekend vooral het team en de auto leren kennen”, herhaalt Verstappen voortdurend als ware het een mantra is.

Maar op zondag maken de Mercedes-coureurs met hun onderlinge aanvaring de weg vrij voor Red Bull, waar Max Verstappen dankzij een betere strategie de koppositie weet te pakken. In de slotfase houdt hij het hoofd zo mogelijk nog koeler dan de man die hem opjaagt en daar juist om bekend staat, Kimi Räikkönen. Verstappen wint als jongste coureur ooit zijn eerste Grand Prix. Geschiedenis is geschreven. De race kreeg gisteren van ons al een plekje in het overzicht van meest memorabele Grands Prix. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier.

Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s in Barcelona.

Räikkönen: 2x

Alonso: 2x

Massa: 1x

Vettel: 1x

Hamilton: 1x

Verstappen: 1x

 

 

 

 

 

 

 

 

In de spotlights
Na het succesverhaal van vorig jaar valt het nog maar te bezien of Max Verstappen dit jaar opnieuw kan stunten op de omloop nabij Barcelona. Er wordt van Red Bull verwacht dat het heel wat updates meebrengt naar Spanje en dat die, Adrian Newey kennende, effect zullen hebben. Maar zonder upgrade aan de kant van de aandrijving – Renault wil die vóór de zomer alsnog introduceren – zal Red Bull naar verwachting tekort komen om het Mercedes en Ferrari écht lastig te maken.

Verstappen geeft zelf aan bijzondere herinneringen te koesteren aan het circuit waar hij hoopt de twee afgetekende topteams van 2017 op zijn minst te kunnen volgen: “We zullen moeten afwachten wat de updates opleveren, maar ik hoop dat we een beetje dichter bij de topteams zitten”, zo meldt Verstappen op zijn eigen website.

Tussenstand WK

Het team van Williams mag dit weekend veertig kaarsjes uitblazen. Vier decennia geleden debuteerde het team dat we nu nog kennen als Williams Martini Racing, met een twaalfde plaats voor de Belg Patrick Nève. Inmiddels is het team 114 overwinningen en negen wereldtitels verder.

Goed nieuws voor Valtteri Bottas! Of Daniel Ricciardo. Of Sergio Pérez, Nico Hülkenberg, Lance Stroll… De afgelopen tien jaar wonnen er namelijk tien verschillende namen in Barcelona. Bottas lijkt na zijn overwinning in ieder geval de belangrijkste kandidaat om daar elf unieke winnaars in elf jaar van te gaan maken. Voor een baan die iedereen zó goed kent toch een ongekend staaltje onvoorspelbaarheid.

Driver Steward: Tom Kristensen

Bandenselectie Pirelli: hard, medium, zacht

©Pirelli